Kraj niezależnych marzycieli
Polacy marzą o własnej firmie, bo chcą uniezależnić się od pracodawcy.
To niewiele, biorąc pod uwagę, że własną firmę chce poprowadzić 40 proc. Polaków – takie dane zawiera badanie przygotowane dla Amway Europe oraz osób i organizacji współpracujących z PKPP Lewiatan. W badaniu wzięło udział blisko 14 tys. osób z 12 krajów europejskich, w tym z Polski.
Z badania wynika, że Polacy to ludzie przedsiębiorczy i zaradni, jednak nasze chęci do podejmowania ryzyka prowadzenia własnej firmy powoli słabną. Własną firmę prowadzi 6,5 proc. dzisiejszych 30-latków, podczas gdy dekadę temu swój biznes miał co dziesiąty 30-latek. W biznesie lubimy działać w pojedynkę, nie ufamy ludziom ani administracji publicznej, chociaż liczymy na to, że państwo będzie wspierać przedsiębiorczość. Pozytywny stosunek do samozatrudnienia deklaruje 68 proc. ankietowanych z Polski, w tej grupie dominują ludzie młodzi (14-29 lat), europejska średnia to 72 proc. W pozytywnym nastawieniu do samozatrudnienia prym wiodą Duńczycy (88 proc.), a stawkę zamykają Niemcy (61 proc.).
Praca na swoim pociąga nas przede wszystkim ze względu na niezależność od pracodawcy, taką postawę deklaruje 47 proc. ankietowanych Polaków. Równie istotna jest możliwość realizowania własnych pomysłów i samospełnienie (36 proc. w Polsce i 38 proc. w Europie). Do samozatrudnienia zachęca również możliwość lepszego zrównoważenia życia rodzinnego, zawodowego i wolnego czasu, tak odpowiedziało 24 proc. Polaków, na tym samym poziomie ukształtowała się również średnia europejska.
Największym problemem przyszłych przedsiębiorców jest brak wiedzy ekonomicznej, wskazuje na niego 46 proc. ankietowanych Polaków, średnia europejska to 42 proc. Nie ufamy również swoim umiejętnościom, na brak przygotowania do prowadzenia firmy narzeka 40 proc. rodaków. Chcemy się jednak rozwijać i uczyć, 66 proc. Polaków uważa, że instytucje publiczne powinny przygotowywać więcej programów edukacyjnych przeznaczonych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą.
(mak)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


