Biznes w spódnicy

W wielu polskich domach to kobiety podejmują strategiczne decyzje dotyczące rodziny. Jak jest w biznesie? Czy polscy biznesmeni są podatni na sugestie bliskich im kobiet?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Gdy prezydent Bronisław Komorowski wybrał się w służbową podróż do Rzymu bez żony Anny, media nie omieszkały mu tego wypomnieć. Po śmierci Marii i Lecha Kaczyńskich nieraz mówiło się o tym, jaki wpływ na decyzje prezydenta miała pierwsza dama. Postawa Jolanty Kwaśniewskiej i jej działalność charytatywna dodawały klasy również prezydentowi Aleksandrowi Kwaśniewskiemu. Podczas kampanii prezydenckiej, oprócz oceniania kandydatów, konkursowi podlegają również pierwsze damy. Przykłady, jak żony oddziałują na mężów polityków, można byłoby wyliczać – również wymieniając pary spoza Polski.
– Jako przykład warto podać żonę George’a Busha seniora – jako osoba bardzo ciepła, rodzinna łagodziła administracyjny charakter stanowiska pierwszej damy. Zaskoczyła wszystkich, wspierając męża w dziedzinach, w których on nie miał aż takiej wrażliwości, np. w tematach społecznych czy związanych z codziennym życiem Amerykanów – mówi Jolanta Pełka, image consultant w firmie Institute Business Management zajmującej się kształtowaniem wizerunku biznesmenów i szkoleniami w tym zakresie.
Nie inaczej jest w biznesie. Tylko że w tej dziedzinie mężowie częściej chowają żony, zamiast je pokazywać.
– Polscy biznesmeni zajmujący najwyższe stanowiska wciąż mają żony niepozorne. W większości przypadków żony biznesmenów są szarymi eminencjami biznesu. Żonom trzeba więc też pokazywać, że i one mają wpływ na wizerunek męża – zauważa Jolanta Pełka.
Biznesowy pantofel?
– Jeżeli żona jest lepsza w jakiejś dziedzinie, została zauważona przez media, warto ją, a nie siebie, wystawiać na pierwszy plan – sugeruje biznesmenom Jolanta Pełka.
To strategia właściwa dla pewnych siebie mężczyzn, którzy nie boją się powiedzieć, że ich partnerka jest w jakimś temacie lepsza. Na szczęście w polskim biznesie takich osób można spotkać coraz więcej.
– Moja żona jest w naszej firmie głównym plastykiem, a więc podlegają jej wszystkie decyzje związane z wyglądem lokalu, a także większość decyzji dotyczących opakowań, plakatów i ogólnie rozumianego wizerunku plastycznego. W tych wszystkich sprawach decyduje ona nie dlatego, że jest żoną prezesa, ale dlatego, że ma takie stanowisko i kompetencje do jego pełnienia – mówi Andrzej Jacek Blikle, główny właściciel firmy cukierniczej A.Blikle.
Podobny układ rządzi w rodzinie państwa Bilików, którzy są właścicielami sieci Outlet Polska. Adam Bilik zajmuje się bieżącym kierowaniem firmy, natomiast żona jest odpowiedzialna za aktualną ofertę i jakość towaru.
– Moje obowiązki dotyczą planowania strategii firmy i jej planów na przyszłość, co również wiąże się z bieżącą obsługą medialną i reklamową. Na mojej głowie są także wszystkie żmudne sprawy prawne i organizacyjne. W takich sprawach staram się nawet nie zawracać głowy żonie, chyba że już podając efekt moich przemyśleń – mówi Adam Bilik, właściciel Outlet Polska.
Rodzinne decyzje
Takie układy to przede wszystkim przywilej właśnie firm rodzinnych.
– Myślę, że ważną rolę może odgrywać zaufanie albo zaangażowanie w biznes. Mogę sobie wyobrazić, że żona, która wspólnie z mężem rozwija firmę, chce mieć wpływ na decyzje, zwłaszcza jeśli jest udziałowcem. Partnerka może również mieć ciekawe pomysły i rozwiązania dotyczące działalności firmy, nawet jeśli nie bierze bezpośredniego udziału w jej działaniach – mówi Mikołaj Koterski, z firmy Psychologiaipraca.pl, psycholog i doradca pracujący z menedżerami.
Potwierdzają to pozostałe przykłady.
– W części dziedzin, np. w finansach czy strategii, raczej ja jestem wiodącą osobą, w takich jak HR, marketing czy komunikacja, prym zawsze wiedzie moja żona. Konsultujemy nasze pomysły i problemy i razem podejmujemy decyzje w najważniejszych sprawach. Mógłbym więc powiedzieć, że moja żona ma równie duży wpływ na moje decyzje, co ja na jej – mówi Sylwester Cacek, właściciel spółki odzieżowej Redan i klubu piłkarskiego Widzew Łódź.
W koncernie mięsnym PKM Duda ramię w ramię pracują mężowie i żony. Maciej Duda jest prezesem koncernu, a jego żona – Daria Duda, pełni funkcję dyrektora działu rozliczeń. Jego siostra Bogna Duda-Jankowiak, wiceprezes zarządu PKM DUDA, odpowiada za administrację, dział IT, ochronę środowiska i marketing. Od 2004 roku prowadzi również Fundację PKM DUDA im. Maksymiliana Duda. Natomiast jej mąż – Dariusz Jankowiak, pracuje w firmie jako dyrektor inwestycyjny i także jako prezes zarządu spółek rolnych wchodzących w skład grupy kapitałowej.
– Jak w każdej dużej spółce, w każdym przypadku, gdy w grę wchodzą decyzje o dużej wadze dla prowadzonego biznesu, takie jak rozpoczęcie dużych inwestycji, akwizycje czy sprzedaż którejś ze spółek koncernu, decyzje są podejmowane kolegialne w gronie zarządu, w którego skład wchodzą także profesjonaliści niezwiązani z rodziną – mówi Bogna Duda-Jankowiak.
Cienie i blaski
Lepiej jednak korzystać z chęci żony do dodatkowego działania lub z jej umiejętności zawodowych, bo wtedy można pławić się w odbitym od niej blasku, i nie chodzi tylko o blask urody.
– Nie bez przyczyny żony polityków otwierają fundacje charytatywne. To ma pozytywny wpływ na wizerunek męża, bo pokazuje, że ani on, ani jego rodzina nie są nastawieni tylko na własny zysk – tłumaczy Jolanta Pełka.
Przykładów na biznesowe współistnienie partnerów i partnerek, mężów i żon można znaleźć tyle, co modeli biznesowych i ciężko powiedzieć, który jest najwłaściwszy.
– Trudno jest oceniać wpływ żony na decyzje biznesowe męża. Uważam, że to indywidualna sprawa i nie ma tu reguł – mówi Mikołaj Koterski.
Joanna Sopyło
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...