Biurokracja odstrasza przedsiębiorców

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Oceniając swoje przygotowanie do prowadzenia biznesu 57 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie zna przepisów (podatkowych, pracowniczych), które umożliwiają prowadzenie firmy, a 37 proc. chwaliło się znajomością przepisów.

- Nie dziwi mnie fakt, że 57 proc. ankietowanych uważa, że nie zna przepisów potrzebnych do prowadzenia biznesu, ponieważ biurokracja nadal jest niezwykle skomplikowanym aspektem prowadzenia działalności gospodarczej - mówi Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost. - Niepokojące jest natomiast, to że ponad połowa ankietowanych deklaruje, że nie ma pomysłu na własną firmę. W biznesie liczy się bowiem kreatywność i odwaga.

W 2011 roku w Polsce powstało tylko ok. 37 tys. nowych przedsiębiorstw. Jest to drastyczny spadek w stosunku do lat poprzednich, kiedy to rejestrowano rocznie 80-100 tys. firm. Nie traci na dynamice wzrostu franczyza - w ostatnim roku przybyło ponad 5 tys. franczyzobiorców.

Na pytanie „czy mam pomysł na własną firmę” 51 proc. ankietowanych odpowiedziało zdecydowanie nie lub raczej nie, 41 proc. zdecydowanie tak lub raczej tak, zaś 8 proc. stwierdziło nie wiem. Wyniki te przekładają się także na kolejne pytanie, gdzie przy ocenie stwierdzenia „umiem być szefem” 49 proc. badanych odpowiedziało zdecydowanie nie lub raczej nie, natomiast 39 proc. zdecydowanie tak lub raczej tak.

- Trudno oczekiwać od kogoś, kto przez znaczną część swojego zawodowego życia był głównie pracownikiem realizującym czyjeś wytyczne, że z dnia na dzień będzie potrafił być szefem lub że jest wulkanem pomysłów na biznes - komentuje Daniel Małota, franchise development manager w firmie Personnel International Sp. z o.o. - Myślę, że w zdecydowanie mniejszym stopniu dotyczy to osób zaczynających swoje zawodowe życie na przestrzeni choćby ostatnich 15 lat.

- Chcąc poznać prawdziwą wartość poznawczą badania należałoby wskazać m.in. wykształcenie, wiek czy miejsce zamieszkania ankietowanych. Mają one duże znaczenie przy analizie wyników. Dla przykładu, osoby w wieku 45+ dorastały w czasach poprzedniego ustroju, który nie sprzyjał podejmowaniu własnych inicjatyw. Podobnie z miejscem zamieszkania: są regiony kraju gdzie na wskutek zmian gospodarczych znacząca część osób w wieku produkcyjnym tracąc pracę została pozostawiona bez perspektyw na przyszłość – dodaje Daniel Małota.

Z danych ZUS wynika, że w 2011 roku w Polsce powstało tylko ok. 37 tys. nowych przedsiębiorstw. Jest to drastyczny spadek w stosunku do lat poprzednich, kiedy to rejestrowano rocznie 80-100 tys. firm. Pod uwagę trzeba wziąć także fakt, że tylko połowa założonych w 2011 r. biznesów to firmy jednoosobowe, podczas gdy właśnie takie dominowały w ostatnich latach.

- 39 proc. Polaków umie być szefem – to całkiem dobry wynik, biorąc pod uwagę specyfikę prowadzenia biznesu w naszym kraju – zaznacza Rafał Brzoska. - Przez ponad 20 lat od transformacji ustrojowej wiele się zmieniło. Branża HR dynamicznie się rozwija, wprowadzamy z sukcesem wiele standardów zachodnich, jednak trzeba pamiętać, że nie zawsze to, co sprawdza się na przykład w Ameryce, będzie prawidłowo funkcjonowało także w Polsce.

Badanie na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 2000 osób, w wieku 15 plus przeprowadził instytut GfK Polonia na zlecenie PKPP Lewiatan. Badanie odbyło się w drugiej połowie stycznia br. Wykorzystano wywiady bezpośrednie w domach respondentów.

(boa)

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €