Biurokracja odstrasza przedsiębiorców
Z badania przeprowadzonego na zlecenie PKPP Lewiatan wynika, że ponad połowa Polaków nie zna przepisów i nie ma pomysłu na własną firmę.
Oceniając swoje przygotowanie do prowadzenia biznesu 57 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie zna przepisów (podatkowych, pracowniczych), które umożliwiają prowadzenie firmy, a 37 proc. chwaliło się znajomością przepisów.
- Nie dziwi mnie fakt, że 57 proc. ankietowanych uważa, że nie zna przepisów potrzebnych do prowadzenia biznesu, ponieważ biurokracja nadal jest niezwykle skomplikowanym aspektem prowadzenia działalności gospodarczej - mówi Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost. - Niepokojące jest natomiast, to że ponad połowa ankietowanych deklaruje, że nie ma pomysłu na własną firmę. W biznesie liczy się bowiem kreatywność i odwaga.
![]() |
W 2011 roku w Polsce powstało tylko ok. 37 tys. nowych przedsiębiorstw. Jest to drastyczny spadek w stosunku do lat poprzednich, kiedy to rejestrowano rocznie 80-100 tys. firm. Nie traci na dynamice wzrostu franczyza - w ostatnim roku przybyło ponad 5 tys. franczyzobiorców. |
Na pytanie „czy mam pomysł na własną firmę” 51 proc. ankietowanych odpowiedziało zdecydowanie nie lub raczej nie, 41 proc. zdecydowanie tak lub raczej tak, zaś 8 proc. stwierdziło nie wiem. Wyniki te przekładają się także na kolejne pytanie, gdzie przy ocenie stwierdzenia „umiem być szefem” 49 proc. badanych odpowiedziało zdecydowanie nie lub raczej nie, natomiast 39 proc. zdecydowanie tak lub raczej tak.
- Trudno oczekiwać od kogoś, kto przez znaczną część swojego zawodowego życia był głównie pracownikiem realizującym czyjeś wytyczne, że z dnia na dzień będzie potrafił być szefem lub że jest wulkanem pomysłów na biznes - komentuje Daniel Małota, franchise development manager w firmie Personnel International Sp. z o.o. - Myślę, że w zdecydowanie mniejszym stopniu dotyczy to osób zaczynających swoje zawodowe życie na przestrzeni choćby ostatnich 15 lat.
- Chcąc poznać prawdziwą wartość poznawczą badania należałoby wskazać m.in. wykształcenie, wiek czy miejsce zamieszkania ankietowanych. Mają one duże znaczenie przy analizie wyników. Dla przykładu, osoby w wieku 45+ dorastały w czasach poprzedniego ustroju, który nie sprzyjał podejmowaniu własnych inicjatyw. Podobnie z miejscem zamieszkania: są regiony kraju gdzie na wskutek zmian gospodarczych znacząca część osób w wieku produkcyjnym tracąc pracę została pozostawiona bez perspektyw na przyszłość – dodaje Daniel Małota.
Z danych ZUS wynika, że w 2011 roku w Polsce powstało tylko ok. 37 tys. nowych przedsiębiorstw. Jest to drastyczny spadek w stosunku do lat poprzednich, kiedy to rejestrowano rocznie 80-100 tys. firm. Pod uwagę trzeba wziąć także fakt, że tylko połowa założonych w 2011 r. biznesów to firmy jednoosobowe, podczas gdy właśnie takie dominowały w ostatnich latach.
- 39 proc. Polaków umie być szefem – to całkiem dobry wynik, biorąc pod uwagę specyfikę prowadzenia biznesu w naszym kraju – zaznacza Rafał Brzoska. - Przez ponad 20 lat od transformacji ustrojowej wiele się zmieniło. Branża HR dynamicznie się rozwija, wprowadzamy z sukcesem wiele standardów zachodnich, jednak trzeba pamiętać, że nie zawsze to, co sprawdza się na przykład w Ameryce, będzie prawidłowo funkcjonowało także w Polsce.
Badanie na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 2000 osób, w wieku 15 plus przeprowadził instytut GfK Polonia na zlecenie PKPP Lewiatan. Badanie odbyło się w drugiej połowie stycznia br. Wykorzystano wywiady bezpośrednie w domach respondentów.
(boa)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.



