Franczyza nie boi się statystyki

Zmiany zachodzące w gospodarce można albo prawie dotknąć, albo opisać statystycznie. Obraz z obu obserwacji może być zupełnie różny.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Zbytnia ufność wskaźnikom statystycznym może prowadzić do błędnych wniosków. Dla przykładu na podstawie analizy danych GUS-u o wzroście PKB w pierwszym półroczu pojawiła się interpretacja, że Polska jest jednym z niewielu państw w Europie, gdzie występuje wzrost gospodarczy. Tymczasem w półroczu tego „statystycznego” wzrostu obserwujemy wzrost bezrobocia, spadek inwestycji, załamanie w budownictwie mieszkaniowym oraz spadek wpływów podatkowych do kasy państwa. Te dane przeczą informacjom o wzroście gospodarczym. Prawdopodobnie za ciągle dobry wskaźnik PKB odpowiadają teraz kończone inwestycje rozpoczęte w poprzednich latach oraz większa wartość eksportu wyrażonego w złotych spowodowana wzrostem kursu euro, a nie faktycznym wzrostem eksportu. Dlatego dużo bliższe prawdy jest stwierdzenie, że Polska uniknęła do tej pory głębokiej recesji niż wiara w statystyczny wzrost PKB.
Dużo groźniejsze od błędów są świadome kłamstwa wyprowadzone ze statystyki. W jednej z gazet przeczytałem wypowiedź osoby wrogiej naszej branży twierdzącej, jakoby franczyza nie była popularnym sposobem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Na potwierdzenie tezy został tam przedstawiony dowód statystyczny – 30 tys. franczyzobiorców to zaledwie 1 proc. zarejestrowanych przedsiębiorstw w Polsce. Tymczasem wystarczy wybrać się na dowolną ulicę handlową, rynek, deptak czy do centrum handlowego, aby zobaczyć, że franczyza JEST popularna. Gdyby autor wypowiedzi chciał być rzetelny, to porównałby liczbę placówek franczyzowych do liczby placówek handlowych i usługowych w Polsce, a nie do liczby wszystkich otwartych działalności gospodarczych (tylko kilkaset tysięcy, a nie trzy miliony). Kłamstwo jest tym większe, że zignorowany został dynamiczny wzrost liczby franczyzobiorców – w ciągu ostatnich sześciu lat ich liczba się podwoiła. Gdyby franczyza nie była popularna, nie byłoby to możliwe.
Znaczenie franczyzy w rozwoju gospodarczym Polski jest również doceniane przez instytucje rządowe. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała projekt „Franczyza dźwignią polskich przedsiębiorstw” w konkursie w ramach unijnego programu „Kapitał ludzki”. Wydająca ten miesięcznik firma PROFIT system przeszkoli w ramach tego programu ponad pół tysiąca nowych franczyzobiorców oraz doradzi w opracowaniu oferty franczyzowej ponad pięćdziesięciu franczyzodawcom. O szczegółach programu poinformujemy w październikowym wydaniu „Własnego Biznesu”.
Największe kłamstwa próbuje się udowodnić, stosując wywody statystyczne. Obserwacje empiryczne zdarzeń odbywających się „w realu” pozwalają zweryfikować prawdziwość dziwnych tez. A franczyza jest popularna, bo wielu z nas myśli o własnym biznesie i chce skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań.
Michał Wiśniewski
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...