Badanie obnażyło słabości sieci
Dobra obsługa w sklepie, czy w punkcie usługowym, przekłada się na wyższe wyniki sprzedaży. Sprawdź kto został oceniony najlepiej przez tajemniczego klienta.
Szwedzka firma badawcza Daymaker po raz drugi przeprowadziła badania dotyczące obsługi klienta w Polsce. Tajemniczy klienci odwiedzili sklepy należące do 125 sieci działających w 18 branżach. Ocenianych było sześć kategorii: wnętrze i otoczenie sklepu, pierwsze wrażenie, interakcja z klientem i rozpoznanie jego potrzeb, wiedza sprzedawców, proces sprzedaży oraz pożegnanie. Mystery Shopper musiał odpowiedzieć na 23 pytania, na podstawie których stworzona została ocena sklepów. Wyniki przeliczono następnie na procenty tworząc Indeks Daymakera.
Najlepszą obsługą, według badań Daymakera, mogą pochwalić się sklepy jubilerskie, wśród których prym wiedzie franczyzowa sieć Salonów Jubilerskich Yes (88 proc.).
- Przed otwarciem nowej placówki prowadzący przechodzą miesięczne, a sprzedający – dwutygodniowe intensywne szkolenie. Do tego dochodzą regularne kursy dla sprzedawców, a także platforma e-learningowa, która służy poszerzaniu wiedzy pracowników o produktach – mówi Paweł Korobacz, dyrektor sieci detalicznej Yes.
Na podium znaleźli się jeszcze operatorzy telefoniczni oraz drogerie, a tuż za nimi uplasowały się sklepy z akcesoriami oraz salony optyczne. Pierwsza piątka branży z najlepszą obsługą klienta to zazwyczaj sklepy o niewielkiej powierzchni. Dzięki temu sprzedawca może dużo łatwiej nawiązać kontakt z klientem. Poza tym są to również sklepy, w których klienci oczekują zaangażowania obsługi i pomocy z jej strony.
Jak łatwo można się domyśleć dużo gorzej radzą sobie w zestawieniu duże placówki. Carrefour otrzymał 28 proc., słabo poradziła sobie również sieć Smyk (43 proc.). Na szarym końcu listy znalazły się sklepy budowlane, a oczko wyżej apteki.
Dobra obsługa w sklepie to nie tylko uśmiechnięty sprzedawca, który przywita nas, gdy tylko przekroczymy próg sklepu. Równie istotna jest jego wiedza, a tej często sprzedawcom brak.
(mak)
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


