Jaki lunch, taki kontrakt
Obiad w restauracji może pomóc w pozyskaniu kontrahenta. Radzimy jak powinien wyglądać lunch biznesowy.
– Lunch biznesowy powinien odbywać się przede wszystkim poza miejscem pracy. Nawet jeśli w biurowcu przedsiębiorstwa znajduje się wyjątkowo reprezentacyjne pomieszczenie, a firma cateringowa świadczy usługi na najwyższym poziomie – lunch biznesowy w miejscu pracy nie jest dobrym pomysłem. Dlaczego? Bo mimo pozornej izolacji od firmowego życia – istnieje ryzyko, że spotkanie będą przerywały wizyty współpracowników z niecierpiącymi zwłoki problemami albo przypadkowe najścia osób, które nie miały świadomości, że sala jest zajęta – mówi Bartosz Werpachowski z restauracji Akashia.
Po pierwsze: wybór kultury
Goszcząc kontrahentów zagranicznych, bardzo często chcemy pochwalić się przed nimi rodzimą kuchnią, roztoczyć przed nimi bukiet „swojskich smaków” i proponujemy lunch w restauracji o tradycyjnym polskim menu. Nie zapominajmy jednak, że coraz więcej osób lubi egzotyczne albo nietypowe dania. W tym przypadku dobrym pomysłem jest wizyta w restauracji, która serwuje np. posiłki prostej kuchni japońskiej czy z konkretnego regionu Włoch. Sushi w Polsce dopiero zyskuje popularność, chociaż w środowisku biznesowym jest już doskonale rozpoznawalne. Z kolei dużym atutem lokali serwujących dania kuchni włoskiej jest to, że cieszy się ona dużą popularnością w Polsce już od lat. Ze względu na prostotę kompozycyjną pizza czy pasty zadomowiły się na dobre w menu nie tylko ludzi biznesu.
Wszystko zależy jednak od gustów kulinarnych uczestników spotkania. Przecież lunch biznesowy może być tak samo udany w restauracji serwującej bardziej ciężkostrawne potrawy.
– O wyborze konkretnej lokalizacji na biznesowe rozmowy przy posiłku często decyduje miejsce, w którym działa restauracja. Często pada on na lokale mieszczące się w pobliżu biurowców i siedzib firm – mówi Bartosz Werpachowski. – Zazwyczaj takie
restauracje przygotowują się na obsługę w ciągu dnia głównie klientów biznesowych. Dbają o to, by w lokalu panowała odpowiednia do robienia interesów atmosfera. Często też przygotowują specjalne lunchowe menu.
Po drugie: przyjazne przestrzenie
– Pomieszczenie, w którym jemy lunch i przy okazji omawiamy ważne interesy, nie powinno rozpraszać – zastrzega Bartosz Werpachowski. – Bogactwo zdobień, głośna i niezbyt przyjazna muzyka albo obsługa, która nie pozwala na dyskrecję, to zdecydowanie elementy niedopuszczalne. Wybierajmy zatem restauracje pod tym kątem sprawdzone. Dodatkowo dyskretna muzyka w lokalu spowoduje, że nastrój będzie bardziej sprzyjający rozmowie.
Po trzecie: godziny i menu
– Na lunch zazwyczaj wybieramy się wczesnym popołudniem. Czasem zdarza się jednak, że sprawy zawodowe trzymają nas przy biurkach dłużej, aniżeli byśmy chcieli. Dlatego warto, zanim zrobimy rezerwację w restauracji, upewnić się, do której godziny wydawane są tam posiłki lunchowe – radzi Bartosz Werpachowski.
Dania tego typu serwowane są zazwyczaj o stałych godzinach między 12 a 17. Dużym ułatwieniem jest, jeśli połączono je w zestawy, co ułatwia wybór i nie powoduje straty czasu na dobieranie zup do przystawek i dań głównych. A wiadomo, jak deficytowym dobrem w pośpiechu biznesmenów jest czas.
Po czwarte: profesjonalna obsługa
Równie istotnym jak smaczne jedzenie elementem udanego spotkania z potencjalnym kontrahentem jest obsługa lokalu. Idealny kelner powinien być niezauważalny, ale jednocześnie tak wyczulony na potrzeby klienta, by w odpowiednim momencie natychmiast znaleźć się w jego pobliżu. Kelner musi być profesjonalistą i wzbudzać poczucie bezpieczeństwa.
Idealny lunch biznesowy kończy się z chwilą, gdy przychodzi czas na uiszczenie zapłaty. Rachunek nie powinien być regulowany przy stoliku, w towarzystwie zaproszonych gości. Gospodarz spotkania wykaże się eleganckim gestem, jeśli pod jakimś pretekstem wstanie od stołu i dyskretnie zapłaci za rachunek. Gdy będziemy się trzymać tych kilku prostych zasad przy organizowaniu lunchu biznesowego, nawet takiego, na którym omawiane są problemy, a nie sukcesy, możemy być pewni, że pozostawi on uczucie satysfakcji.
Opracowała Agnieszka Kamińska
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


