Adam Bachleda-Curuś: Rodzina ma firmę

Mogłem być burmistrzem Zakopanego po dziś dzień. Zamiast polityki wybrałem biznes i założyłem rodzinną firmę - mówi Adam Bachleda-Curuś, znany biznesmen, właściciel spółki Bachleda Grupa Inwestycyjna, jeden z najbogatszych polskich górali.
Wydał pan 52 miliony złotych żeby zostać franczyzobiorcą! Warto było?
Na tyle opiewa umowa kupna-sprzedaży hotelu Mercure Kasprowy, który kupiliśmy od grupy Orbis. Rzeczywiście w umowie jest zapis, że hotel ma pozostać w sieci Mercure, czyli de facto, zostaniemy franczyzobiorcą. Ale to nie jest tak, że 52 miliony wydaliśmy na licencję franczyzową. Kupujemy zorganizowaną całość przedsiębiorstwa, hotel będzie własnością naszej rodzinnej spółki. Uważamy, że zakup hotelu w formule franczyzowej jest optymalne dla nas jako lokalnego biznesu i dla turystów.
Teraz chcecie podobno kupić kolejkę na Kasprowy Wierch.
Trudno nam jest się pogodzić się z faktem, że kultowe przedsiębiorstwo z punktu widzenia historii jakim jest firma Polskie Koleje Linowe, mogłoby przejść w ręce kompletnie nie mające nic wspólnego z lokalną społecznością. I dlatego od kilku miesięcy przygotowujemy się do tej prywatyzacji. Staramy się być gotowi, aby złożyć bardzo poważną ofertę w przetargu. Gdyby nie Polskie Koleje Liniowe, Zakopane nie byłoby zimową stolicą Polski. A my chcemy, żeby było po wiek wieków. Francja, Włochy, Hiszpania mają takich miejscowości jak Zakopane kilkadziesiąt. Tak jak my mamy kilkadziesiąt kurortów nad Bałtykiem, bo 500 km linii brzegowej należy do nas. A Zakopane jest jedno. Nie da się Tatr o parametrach alpejskich ponad 2000 metrów n.p.m. przenieść gdzieś indziej. Oddanie bez walki PKL w obce ręce, komuś kto patrzyłby na to czysto biznesowo, jest ryzykowne. Wierzymy, że naszej spółce uda się uzdrowić PKL. Oczywiście ze względu na ochronę przyrody nie da się zrobić z Zakopanego kurortu na miarę Chamonix czy Aspen. Ale chcemy, żeby było to przyjazne dla turystów miasto i każdy, kto do niego przyjedzie mógł bez większych problemów skorzystać z oferowanych tutaj atrakcji. Chcemy zachować misyjną rolę PKL dla całego regionu.
Spółka Bachleda Grupa Inwestycyjna od lat zajmuje się nieruchomościami. Ale niedawno kupiliście licencje na markę odzieżową Carolina Herrera, Purificacion Garcia, na porcelanę Herend, na precle Auntie Anne's, balsamy do ust Carmex. W efekcie powstało biznesowe mydło i powidło.
Różnorodność w biznesie jest wskazana. Gdybyśmy zajmowali się tylko np. deweloperstwem, w działalności nieruchomościowej dzisiaj moglibyśmy przeżywa
jako firma trudności. A tak, kryzys? Jaki kryzys? Nie wiemy co to znaczy.
Marki sprowadzone są na zasadach masterfranczyzy?
Zgadza się. I licencja obejmuje nie tylko Polskę.
Będziecie sprzedawać licencje franczyzobiorcom, czy rozwijać sieć we własnym zakresie?
Na razie rozwijamy się własnym sumptem, ale gdy sieć się rozrośnie nie wykluczamy, że będziemy udzielać franczyzy.
Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "Własny Biznes Franchising" nr 12/2012.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej