Biznesmen uskrzydlony
Rośnie liczba prywatnych samolotów – fanaberia, czy alternatywa dla innych środków transportu?
Na luksus posiadania prywatnego samolotu mogą pozwolić sobie tylko osoby z zasobnym portfelem. Ceny uzależnione są od kosztów produkcji, modelu samolotu oraz jego marki. Według KPMG samoloty z silnikiem tłokowym to wydatek między 200 tys. a milionem dolarów. W przypadku silników turbinowych koszt wzrasta pięciokrotnie, nawet do 5 mln dolarów. Ceny helikopterów dochodzą do 10 mln dolarów, a odrzutowców zaczynają się od 2,5 mln dolarów. Dla osób z mniej zasobnym portfelem pozostaje kupno samolotów używanych lub wynajmowanie maszyn dla własnych potrzeb, zwłaszcza jeśli te potrzeby związane są z prowadzeniem firmy. Kupno prywatnego samolotu, jeśli interesy robi się w wielu miejscach, może okazać się bardziej opłacalne niż ciągłe korzystanie z usług linii lotniczych. Samemu ustala się czas lotu, nie stoi się godzinami w kolejkach do odprawy, nie trzeba znosić innych pasażerów i można decydować o tym, co znajdzie się w menu pokładowym. Biznesmeni coraz częściej decydują się na kupno samolotu na własny rachunek lub współwłasność. Inni korzystają z usług przewoźników.
Mimo tego, że liczba prywatnych samolotów w Polsce wciąż rośnie, nadal pozostajemy daleko w tyle za Europą, o czym można było się przekonać podczas trwania mistrzostw Euro 2012. W dniu meczu Polska - Rosja na Lotnisku Chopina wylądowało 55 prywatnych samolotów. Z luksusowych maszyn wysiedli najbogatsi rosyjscy kibice, którzy zajęli miejsca w lożach vipowskich. W większości były to supernowoczesne, małe samoloty. Wyjątek stanowił Boeing 767, należący do rosyjskiego miliardera Romana Abramowicza. Ruch prywatnych samolotów w związku z trwającymi w naszym kraju mistrzostwami odbił się pozytywnie na statystykach lotniska.
– Rekordowo wzrosła liczba operacji typu General Aviation (samoloty przeznaczone do użytku prywatnego). W czerwcu 2012 na warszawskim lotnisku wykonanych zostało 1448 tego typu operacji czyli o 68 proc. więcej w porównaniu do czerwca 2011. Liczba pasażerów przewiezionych w tej kategorii wzrosła o 241 proc. – do 5641 – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina w Warszawie.
Pod koniec grudnia 2011 roku w Polsce zarejestrowano 1138 samolotów. To o 20 więcej niż w 2010 r. – wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Jednakże rzeczywista liczba prywatnych samolotów może być znacznie większa. Wiele maszyn zakupionych przez Polaków może być zarejestrowana zagranicą, gdzie koszty rejestracji są znacznie niższe. Z raportu przygotowanego przez KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że niekwestionowanym liderem na polskim rynku są samoloty marki Cessna, których w 2010 roku zarejestrowanych na osoby fizyczne i firmy było 250. Tak duże zainteresowanie maszynami tej marki wynika przede wszystkim ze stosunkowo niskiej ceny używanych modeli. Na drugim miejscu uplasowały się samoloty Piper, których dwa lata temu latało w Polsce 62 sztuki. Dość dużą popularnością cieszą się w Polsce samoloty typu An-26 i An- 2, których w 2010 roku było 41. Wszystko wskazuje na to, że liczba samolotów w kolejnych latach znacznie wzrośnie.
Kancelaria Prawna Skarbiec Sp.K., która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


