Cash back wygrywa z bankomatem

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak wynika z analizy First Data Polska, właściciela marki Polcard, Polacy coraz chętniej korzystają z usługi cash back. Usługa ta pozwala wypłacać niewielką kwotę podczas płatności kartą w terminalach płatniczych tysięcy punktów handlowo-usługowych. Co roku przybywa kilkaset tysięcy tego typu transakcji, zaś liczba miejsc, gdzie gotówkę można pobrać bezpośrednio u kasjera jest już prawie dwa razy większa niż liczba bankomatów (18,6 tys. wobec 30 tys.). Liczba transakcji w ramach cash back wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 108 proc.

Choć cash back jest obecny na polskim rynku od 2006 roku, nie jest jeszcze tak popularny jak na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie według szacunków Brytyjskiej Rady Płatności (Payments Council) 40 proc. badanych preferuje wypłatę gotówki w sklepowej kasie. Jest to duża zasługa punktów sprzedaży, które silnie promują tę usługę. W największych brytyjskich sieciach handlowych, na przykład w Tesco kasjer pyta każdego klienta płacącego kartą za zakupy o chęć skorzystania z cash back.

- Mniejsza niż w Wielkiej Brytanii popularność cash back w Polsce nie wynika z braku zainteresowania tą usługą wśród polskich konsumentów czy niewystarczającej infrastruktury. Najczęściej Polacy nie wiedzą, że mogą z niej korzystać i wolą używać metod, do których przywykli, takich jak bankomat. W tym zakresie potrzebna jest większa edukacja i promocja ze strony wszystkich graczy zaangażowanych w popularyzację tej usługi – banków, organizacji kartowych, akceptantów i agentów rozliczeniowych – twierdzi Janusz Diemko, prezes First Data Polska.

Co wiemy o cash back?

Cash back to usługa, dzięki której posiadacze kart płatniczych mogą dokonać wypłaty gotówki w punktach handlowo-usługowych podczas płatności kartą w terminalu płatniczym. Możliwość wypłacenia pieniędzy bezpośrednio z kasy sklepu stanowi prosty sposób zdobycia gotówki bez konieczności poszukiwania bankomatu. Podczas płatności kartą możemy dokonać dwóch czynności na raz - zapłacić za zakupy i jednocześnie pobrać gotówkę. Nasz rachunek zostanie obciążony odpowiednią kwotą, a my zaoszczędzimy czas potrzebny na skorzystanie z bankomatu. Warunkiem jest jednoczesne dokonanie zakupów o dowolnej wartości i zapłacenie za nie kartą płatniczą. Maksymalna kwota jednorazowej wypłaty wynosi 200 zł.

Karta płatnicza musi mieć udostępniony cash back przez bank, wydawcę karty, a punkt handlowo-usługowy chcąc oferować tę usługę musi aktywować ją u swojego agenta rozliczeniowego. Obecnie możliwość wypłaty gotówki w ramach usługi cash back oferuje swoim klientom około 25 największych banków – wydawców kart, m.in. ING Bank Śląski, PKO Bank Polski, Millenium Bank, Bank Pekao, mBank czy MultiBank. Z usługi korzystają m.in. stacje benzynowe, hotele, supermarkety czy sklepy spożywcze.

Usługa cash back przynosi korzyści zarówno dla sklepu jak i klienta. Klienci większości banków nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat za tę transakcję, zatem jest ona wygodną alternatywą dla bankomatów, szczególnie jeśli bank pobiera wysoką prowizję za wypłatę z obcego urządzenia. Sklep natomiast buduje w świadomości klienta wizerunek firmy nowoczesnej i świadczącej kompleksową obsługę, co sprawia, że wraca on do sklepu chętniej i wydaje więcej.

Polacy odkrywają zalety wypłaty w sklepie

Według danych NBP trzy lata po wprowadzeniu usługi cash back na polski rynek w 2009 roku konsumenci dokonali 120 tys. takich transakcji. W pierwszym kwartale 2013 roku NBP szacowało, że było ich ponad 760 tys. co daje wzrost o 536 proc. W porównaniu do transakcji z użyciem bankomatów (ponad 180 mln w 1 kwartale 2013) wciąż jest to niemal niezauważalna liczba, należy jednak dodać, że sieć akceptacji cash back jest większa. Z danych NBP wynika, że w Polsce jest ponad 18,5 tys. bankomatów, podczas gdy punktów honorujących usługę cash back jest ok. 30 tys. Biorąc pod uwagę zmieniające się przepisy dotyczące opłat i prowizji za korzystanie z bankomatów wygląda na to, że popularność usługi cash back będzie w dalszym ciągu rosnąć.

(dw)

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €