Branża z kulą... u nogi
Nowe zasady refundacji sprzętu medycznego oczyszczą rynek ze słabych graczy.
Ministerstwo Zdrowia chce zmienić zasady refundacji sprzętu i artykułów medycznych. Spowoduje to wzrost kosztów w niektórych grupach produktowych, w innych zaś - obniżki cen. Wyższa refundacja obejmie m.in. aparaty słuchowe i protezy, więcej natomiast trzeba będzie płacić za pieluchy i pieluchomajtki oraz niektóre rodzaje protez.
Wieść o planowanych zmianach poruszyła przedsiębiorców zarabiających na sprzedaży sprzętu medycznego. Lament podnieśli też dystrybutorzy, prognozując falę upadłości wśród detalistów. Czy jednak rzeczywiście branża powinna spodziewać się kłopotów?
- Naszym zadaniem jest nie stawianie oporu zmianom, tylko przystosowanie się do nich możliwie szybko. Wychodzę z założenia, że jeżeli nawet wejdą te zmiany (jeszcze nie ma decyzji), to nie są one aż tak straszne. Fakt, na niektórych zmianach może trochę stracimy, ale jest wiele, na których możemy zyskać – podkreśla Edyta Braszkowska, prezes firmy Samo Zdrowie.
Właścicielka firmy Samo Zdrowie wskazuje, że NFZ daje więcej pieniędzy na sprzęt profesjonalny dla ludzi aktywnych, którzy szukają i potrzebują artykułów wysokiej jakości, a co za tym idzie – kosztownych.
- Sprzęt dla pacjentów bez rokowań ma być w założeniu NFZ tani. Tu najwięcej obaw mają hurtownie, które będą zmuszone do obniżenia cen zakupu tak, by zmieścił się on w limicie refundacyjnym. Dla pacjenta nie będzie dużych zmian - jak ma dostać coś za darmo, to nie będzie wymagał idealnego sprzętu – zauważa.
Nieco mniej optymizmu wykazuje Jarosław Jakielaszek, właściciel Sklepów Medycznych Zdrowie.
– Trudno przewidywać, jakie mogą być konsekwencje. Skłaniam się raczej ku opinii, że regulacja utrudni nam prowadzenie działalności. Przypomnijmy sobie ustawę zmieniającą zasady refundacji leków. Wówczas część pacjentów zyskała, a część musiała pogodzić się z wyższymi cenami. Spodziewam się, że teraz będzie podobnie. Zmniejszenie marży sklepów odbije się niekorzystnie na ich rentowności.
Zdaniem Anety Fendorf, dyrektor zarządzającej w sieci Galeria Zdrowia Mobilex, zmiany w prawie dotyczące zasad refundacji sprzętu medycznego to kluczowa kwestia dla rozwoju całej branży.
- Jeśli nowe regulacje wejdą w życie we wcześniej zapowiadanym kształcie, to można spodziewać się dwojakich konsekwencji. Po pierwsze: rynek oczyści się z firm, które opierały się wyłącznie na refundacji z NFZ. Po drugie: ustawodawca poprzez obniżenie limitów spowoduje, że będziemy zmuszeni oferować gorsze produkty. Odczują to zwłaszcza ci pacjenci, którzy oczekują całkowicie refundowanych artykułów. By zrealizować swoje marże, sklepy będą musiały wybierać w hurtowniach sprzęt tańszy, czyli niższej jakości – tłumaczy.
Podkreśla też, że jej sieć nie obawia się nowego prawa, bo od dłuższego czasu stara się korzystać z różnych źródeł refundacji – innych niż NFZ.
- Staramy się współpracować z miejskimi centrami pomocy rodzinie, samorządem i fundacjami oraz sprzedawać produkty kompletnie nie związane z jakąkolwiek refundacją – mówi. - Zmiany spowodują, że trzeba będzie postawić na jakość i kompetencje w relacjach z klientami. Jeśli ktoś chce bazować tylko na refundacjach z NFZ, to szybko wypadnie z rynku.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży apteki i art. zdrowotne
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


