Tomasz Kammel: Życie po aferze wizerunkowej

- Gdy osoba lub firma przeżywa kryzys wizerunkowy, to radzę im zachować milczenie. Każda wypowiedź powoduje, że dostarcza się paliwo do nakręcania afery - mówi Tomasz Kammel, dziennikarz, właściciel firmy Personal Reactor.
Ma pan firmę szkoleniową. Kogo Tomasz Kammel uczy zachowania przed kamerą i wystąpień publicznych?
W moich szkoleniach uczestniczą przeróżni ludzie, począwszy od zarządów firm, poprzez menedżerów, na przedstawicielach handlowych skończywszy. Zdarza mi się też szkolić uczestników imprez firmowych.
W pana karierze zdarzył się poważny kryzys wizerunkowy. Przez media przetoczyła się tzw. Kammelgate. Jaki jest pana sposób na to, żeby takim kryzysom zaradzić?
Ludzie, którzy przechodzą kryzys wizerunkowy, bardzo często odczuwają olbrzymi żal i mają poczucie krzywdy. W takich sytuacjach bardzo potrzebny jest ktoś, kto spojrzy na sprawę obiektywnie, bez otoczki żalu i poczucia niesprawiedliwości; ktoś, kto jest w stanie na trzeźwo ocenić sytuację i czasem przemówić do rozsądku. Bardzo łatwo popełnić błąd, który zaważy np. na dalszej karierze. Dlatego w podobnych sytuacjach doradzam ludziom milczenie. Zwłaszcza gdy za sprawą nic się nie kryje, a tak było w moim przypadku. Nigdy nie szkoliłem dla żadnego z banków, o których mowa była w tej aferze, nie miałem z nimi żadnych związków. Nie pozostało mi więc nic innego, jak raz powiedzieć, że takie zdarzenia nie miały miejsca, i nie wchodzić w żadne dywagacje.
Podobnie trzeba zachowywać się, jeśli mamy kryzys wizerunkowy w firmie?
Wszystko zależy od sytuacji. Kiedy Boeing miał gigantyczne problemy wizerunkowe po katastrofie jednego z samolotów, agentka PR zainkasowała 700 tys. dolarów za radę: nie komentować. Oczywiście, to są zawsze bardzo delikatne sprawy i każdy przypadek jest inny. Cała struktura działań, kiedy firma ma kryzys wizerunkowy, czy też związany z jej działalnością, musi być odpowiednio zaplanowana. Jedna z podstawowych zasad postępowania w takich przypadkach mówi, że szef nigdy nie wypowiada się jako pierwszy, bo zdanie szefa nie może być zmienione. Na pierwszy ogień wystawia się ludzi, których wypowiedzi mogą być odwołane: rzecznika, kierownika danego działu czy filii, a prezes wypowiada się na końcu, żeby mógł przedstawić tę ostateczną i najbardziej wiarygodną wersję.
Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "Własny Biznes Franchising" nr 11/2013.
ZOBACZ W KATALOGU

AgencjaTlumaczen.pl

Auto Gamma

Break & Wash

Car for You

Centrum Relaksu i Walki ze Stresem ODLOT

Citybox24.pl – Magazyny samoobsługowe

Czyste Powietrze

epaka.pl

Extra Services

Fashion Laundromat

Fundacja Fotowoltaiki i termomodernizacje

Furgonetka Punkt

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Mail Boxes Etc.

Mazfor

Museum of Senses

Orange Energia

Pralnia EBS

Qjob

Quick Ride

Rentabox24

Ship Center

Speed Queen

Upadłości - Ekspert

Wynajmij Dostawczaka
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej