Światełko w tunelu
Business Centre Club zapytał przedsiębiorców, jaki będzie 2014 rok. Odpowiedzi budzą optymizm.
Zrzeszająca 2,5 tys. podmiotów organizacja pracodawców Business Centre Club zapytała swoich członków o to, jak oceniają kondycję swoich firm w 2013 i czego spodziewają się w 2014 roku. Gdyby koniunkturę w biznesie oceniać na podstawie wyników ankiet – to można śmiało stwierdzić, że spowolnienie staje się już tylko złym wspomnieniem.
70 proc. badanych stwierdziło, że w 2013 roku kondycja ich firm była dobra lub bardzo dobra. Tylko 6 proc. opisało ją negatywnie. Podobny wynik zanotowano w ankiecie na koniec 2012 roku. Teraz jednak znacznie lepiej wypadły prognozy dotyczące przyszłej sytuacji firm. Blisko 2 na 3 przedsiębiorców spodziewa się, że 2014 będzie lepszy niż rok poprzedni, co do 2013 takie nadzieje żywiło niecałe 20 proc. przedsiębiorców.
Oczekiwanie poprawy kondycji firmy idzie jednak w parze z oczekiwaniem wzrostów kosztów prowadzenia działalności i podatków. Spodziewa się ich blisko 60 proc. ankietowanych. 44 proc. planuje w 2014 roku więcej inwestować, w znaczącej większości (86 proc.) ze środków własnych. Blisko połowa firm chce też zwiększyć zatrudnienie i poziom wynagrodzeń. Jeśli zaś chodzi o zagrożenia, jakie firmy dostrzegają w swoim otoczeniu gospodarczym, to na pierwszym miejscu wymieniane były presja konkurencyjna na ceny i marże zysku (69 proc.) oraz niski popyt wewnętrzny (44 proc.)
Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club przestrzega przed nadmiernym optymizmem.
- Przedsiębiorcy dostrzegają więcej światła w tunelu niż przed rokiem. Walczących na rynkach przedsiębiorców musi napędzać wiara w dobrą przyszłość. Oczywiście, nie wszyscy, ale planują inwestycje, zwiększenie zatrudnienia i podwyżki dla pracowników, pomimo wzrostu różnych obciążeń i podatków – mówi Marek Goliszewski. - Jednocześnie przedsiębiorcy dostrzegają wiele zagrożeń: spadek inwestycji publicznych, ryzyko kursowe, zbyt wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze generowane przez sferę budżetową, korupcję.
Goliszewski wskazuje też, jakich ułatwień oczekują przedsiębiorcy ze strony rządzących.
- To jest w gruncie rzeczy ostatni moment, w którym rząd Donalda Tuska może przeprowadzić reformy, aby wyzwolić energię społeczną. Co należy robić? W skali makro jest to przede wszystkim obniżanie długu publicznego i wyjście z nadmiernego deficytu budżetowego, ponieważ mogą zostać nam wstrzymane środki europejskie, a bez nich nie ruszymy gospodarczo dalej. W skali mikro konieczna jest likwidacja przepisów krępujących firmy jak choćby kolejne wyłączenia kosztów uzyskania przychodów z wydatków które ponosi firma, niekorzystne zmiany w rozliczaniu podatku VAT, brak dostatecznych zachęt do inwestowania, uciążliwe kontrole, za dużo licencji, biurokracja, dziurawe prawo – wymienia założyciel organizacji.
Badanie przeprowadzono w gronie, w którym dominują firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników (65 proc.). Mikroprzedsiębiorstwa stanowią 10 proc. tej grupy. Co trzecia firma działa w przemyśle, a w usługach i handlu odpowiednio 27 i 20 proc. Również blisko co trzecie przedsiębiorstwo zarejestrowane jest w województwie mazowieckim.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

