Sublicencje dozwolone
Sejm zezwolił na sublicencje znaku towarowego. Trudności może sprawić podatek VAT
Udzielenie sublicencji na znak towarowy będzie podlegać podatkowi od towarów i usług (VAT). Nowelizacja ustawy o VAT z 26 marca 2002 roku rozszerzyła bowiem zakres opodatkowanych usług m.in. o licencjonowanie i przenoszenie praw do programów komputerowych oraz sprzedaż praw lub udzielenie licencji i sublicencji w rozumieniu prawa własności przemysłowej (pwp).
O ile obowiązująca ustawa o prawie własności przemysłowej zezwala na sublicencję wynalazku, to nie dopuszcza jej w odniesieniu do znaku towarowego. Jest to oczywiści dużym utrudnieniem dla przedsiębiorców działających w oparciu o umowę franchisingu. Znak towarowy może być udostępniony tylko przez podmiot na który został zarejestrowany. Często jest to firma zagraniczna, co dodatkowo ogranicza efektywność tworzenia sieci pod wspólną marką.
W zasadzie podatek nie spowoduje dodatkowego obciążenia finansowego licencjobiorców. Praktycznie wszystkie firmy używające cudzych znaków towarowych są płatnikami VAT, a więc mogą pomniejszyć podatek należny o naliczony. W gorszej sytuacji znajdować się będą firmy korzystające z sublicencji udzielanych przez podmioty zagraniczne. Ustawa o VAT traktować to będzie jako import usług.
To jednak nie jedyne utrudnienie. Uprawnienie do używania znaku towarowego przekazywane jest często w ramach transakcji złożonych tj. umowa franchisingowa, obejmujących również know-how, którego VAT nie obciąża. Powoduje to konieczność rozdzielenia należności za usługi opodatkowane oraz czynności nie podlegające VAT. Dla poprawności rozliczeń z fiskusem firmy powinny określić w umowie wartość poszczególnych elementów świadczenia.
Obrót prawami własności przemysłowej budzi wątpliwości również co do zakresu opodatkowania czynności z zakresu tego obrotu. W ustawie o VAT jest mowa jedynie o sprzedaży i udzieleniu licencji i sublicencji. Tymczasem pwp przewiduje możliwość przenoszenia tych uprawnień również w drodze darowizny czy zamiany praw.
Rozwiązanie pomijające pozostałe sposoby przenoszenia uprawnień należy, zgodnie z zasadami wykładni prawa, uznać za świadome ze strony ustawodawcy. Inną interpretację mogą jednak stosować urzędy skarbowe uznając, że popełnione zostało przeoczenie. Mogłoby dojść do sytuacji w której nieopodatkowanie np. darowizny znaku towarowego stanowić będzie zaległość podatkową.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej