Lubimy konsumpcję
Mimo że wydajemy coraz więcej, tylko niektórzy właściciele firm mogą zacierać ręce. Sprawdź kto.
Zdrowie i rozrywka na wysokim poziomie liczy się dla Polaków coraz bardziej, w związku z tym więcej na te cele wydajemy – wynika z danych zawartych za 2013 przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny.
Na zdrowie w 2012 wydaliśmy 113,5 mld zł - o 70 proc. więcej, niż w 2005. Wydatki na rekreację i kulturę
w ciągu tych siedmiu lat poszły w górę również o 70 proc. - do 87 mld zł, a wydatki na restauracje i hotele
o 62 proc., do 28,6 mld zł. Jesteśmy też coraz bardziej mobilni: w 2012 zainwestowaliśmy w transport
98,7 mld zł, czyli o 84 proc. więcej niż w 2005.
Dane pokazujące zmiany zachowania Polaków w zakresie jedzenia poza domem są szokujące.
Liczba restauracji funkcjonujących w naszym kraju od 2005 do 2012 zwiększyła się o około 69 proc., do 16,5
tys., podczas gdy znacząco spadła liczba działających barów (o 36 proc., do 25,9 tys.) i stołówek (o 38 proc.,
do 4,3 tys.). Również podczas wyjazdów służbowych czy urlopowych coraz rzadziej korzystamy
z kojarzących się z PRL-em stołówek (ich liczba spadła z 1,9 tys. w 2005 do 1,8 tys. w 2012), a coraz
częściej z restauracji (w 2012 w hotelach funkcjonowało ich blisko 3 tys., aż o 1 tys. więcej niż w 2005).
Z danych GUS wynika również, że Polacy coraz mniej wydają na alkohol i papierosy. Warto zauważyć,
że spory wpływ na tą sferę wydatków ma to, co dzieje się w gospodarce. W kryzysowym 2010 przychody
sklepów ze sprzedaży tego rodzaju używek wyniosły 4,2 mld zł, o 14 proc. mniej niż pięć lat wcześniej, kiedy
wyniosły 4,9 mld zł. W 2012 sięgnęły 4,6 mld zł.
Jeśli jednak zwrócimy uwagę na sumy, jakie miesięcznie przeznacza na wymienione dobra i usługi
przeciętne polskie gospodarstwo domowe, możemy stwierdzić, że wciąż daleko nam do Zachodu. W 2012 średnie miesięczne wydatki gospodarstw domowych na restauracje i hotele wzrosły do 29,25 zł z 24,81 zł
w 2011. Wydatki na edukację i kulturę poszły w górę z 81,62 zł do 88,55 zł. Na transport polskie
gospodarstwo w każdym miesiącu 2012 przeznaczyło średnio 102,92 zł, podczas gdy w 2011 było to
97,56 zł. To nie są kwoty, które oszałamiają. Przeciętny Polak w porównaniu do obywatela państw strefy
euro wciąż wydaje znacznie większą cześć swoich dochodów na jedzenie (18,5 proc. dochodów, w porównaniu do 13,3 proc.) czy używki typu papierosy, alkohol, narkotyki (6,3 proc. w porównaniu do 3,3 proc.). Europejczycy ze strefy euro zdecydowanie większą część swoich dochodów przeznaczają na transport i łączność (15,5 proc. w porównaniu do 12,9 proc.), rekreację i kulturę (8,3 proc., Polacy: 7,9 proc). Deklasują zaś Polaków w kategorii restauracje i hotele, wydając na ten cel 8,8 proc. dochodów (Polacy tylko 2,9 proc.).

Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


