Obligacje zamiast kredytu

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Kryzys finansowy spowodował, że kurek z pieniędzmi dla nowych i już działających firm został przez banki mocno przykręcony. Każda złotówka, która ma zostać pożyczona, jest skrupulatnie liczona, a potencjalny kredytobiorca – prześwietlany pod każdym kątem. Czy jest szansa, że poprawa koniunktury odmieni niekorzystny trend? Zdaniem specjalistów  - tak.
- Przedstawiciele banków po raz pierwszy od dłuższego czasu raportują, że następuje niewielkie złagodzenie podejścia komitetów kredytowych do finansowania przedsiębiorstw. Kryteria, brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji stają się nieco bardziej liberalne - twierdzi Piotr Dziura, członek zarządu Gerda Broker.

Tylko, że na razie obserwujemy dopiero pierwsze jaskółki zmian. Przedsiębiorcy wciąż muszą się naszukać, nim trafią na bank, który zechce wesprzeć ich kapitałem.
- W przypadku długoterminowego kredytowania małych i średnich firm, złagodzenie warunków prognozuje 41 proc. przedstawicieli komitetów kredytowych, a więc znacznie mniej niż połowa. Poprawę w finansowaniu krótkoterminowych potrzeb sygnalizuje jedynie 28 proc. banków – podkreśla Piotr Dziura.

Nawet jeśli banki zaczną chętniej pożyczać pieniądze, to nic nie wskazuje, że zrobią to taniej. Stopy procentowe NBP (stanowiące punkt odniesienia dla poziomu oprocentowania kredytów) są rekordowo niskie, ale średnie oprocentowanie kredytów dla firm przekracza 6 proc., a na dodatek rosną marże i prowizje. W efekcie przedsiębiorcy szukają innych sposobów pozyskiwania gotówki niezbędnej do prowadzenia interesów. Z analiz NBP wynika, że spadek zainteresowania małych i średnich firm kredytem już w 13 proc. wynika z korzystania z emisji papierów dłużnych, czyli przede wszystkim obligacji korporacyjnych.

Posługiwanie się tymi instrumentami to nic innego, jak po prostu zaciąganie długu u innych firm lub osób fizycznych. Firma, która emituje obligacje, zobowiązuje się do ich wykupu po upływie określonego czasu i do wypłacenia ustalonych odsetek.
- Raczkujący jeszcze przed kilku laty rynek obligacji korporacyjnych staje się nie tylko coraz bardziej rozwinięty, ale łatwiej dostępny zarówno dla przedsiębiorców poszukujących pieniędzy, jak i inwestorów, gotowych zaangażować swój kapitał. Wraz z rozwojem tego segmentu rynku staje się on coraz bardziej konkurencyjny wobec finansowania firm przez banki – mówi Dziura.

W 2012 r. wartość emisji obligacji korporacyjnych wyniosła ponad 31 mld zł., co oznaczało wzrost o 30 proc. W ubiegłym roku, mimo mocnego wyhamowania tempa wzrostu polskiej gospodarki, firmy pozyskały dzięki obligacjom kolejne niemal 12,7 mld zł. W efekcie wartość rynku tych papierów wzrosła do 38 mld zł., co stanowiło prawie 2,4 proc. PKB. Według prognoz agencji ratingowej Fitch Polska, w tym roku firmy wyemitują obligacje o wartości ponad 20 mld zł. (gum)

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €