Aranżacja witryny sklepu
Witryna jest zapowiedzią tego, co znajduje się we wnętrzu sklepu. Efektowna ekspozycja stanowi skuteczny element sprzedaży.
W większości przypadków witryna znajduje się na zewnątrz sklepu i jeśli ma być zauważalna, powinna korzystnie korespondować lub kontrastować z otoczeniem. Aby zachęcić potencjalnego klienta, trzeba mieć świadomość do kogo i dlaczego kierujemy nasz przekaz, naszą zachętę. Bardzo często motywy graficzne, tematy są przenoszone z witryn do wnętrza sklepu i odwrotnie. Zabieg ten wzmacnia przekaz stając się spójnikiem tego co jest w środku i na zewnątrz. W zaplanowany sposób mogą to być elementy grafiki, koloru, wspólnego tematu i asortymentu. To wszystko pokazuje, jak ważną dziedziną we współczesnym handlu stało się wystawiennictwo. W strukturach sklepów wielkoobszarowych i sieciowych często znajdują się osobne działy wystawiennictwa tzw. merchandisingu. Pracownicy tych działów, zwani visual merchandiserami, są odpowiedzialni za atrakcyjne wyeksponowanie asortymentu w sposób, który zachęci klienta do zakupu, czyli tworząc zaciekawienie, budując napięcie, przedstawiając ciekawą historię.
Witryna powinna być cyklicznie i w sposób zaplanowany zmieniana. Inaczej będziemy zachęcać do zakupów naszego klienta latem, zimą, w okresie Bożego Narodzenia. Jeszcze inaczej będziemy wykrzykiwać naszą super przecenioną wyprzedaż wychodzącej kolekcji. Taki dynamiczny sposób pracy w oknie ekspozycyjnym generuje również koszty. Każdy świadomy handlowiec musi więc uwzględnić je w rocznym budżecie. Ich wysokość zależy od ilości i wielkości witryn oraz częstotliwości przebudów. Jest jednak wspólna grupa obiektów zawsze obecnych w obszarze witryny tj. rekwizyty, manekiny, elementy grafiki i system oświetlenia. Do tego dochodzi rodzaj podłogi i ścian, które też mają znaczenie w ogólnym odbiorze.
Witryna zamknięta - najpopularniejsza
Najpowszechniejszą witryną, którą można spotkać na naszym rynku, jest witryna zamknięta. Rozwiązanie to spotykamy często w centrach handlowych. Front witryny stanowi duża szyba, przez którą jest postrzegana ekspozycja. Tył witryny stanowi ściana lub inny element architektoniczny, który oddziela dostęp klientów. Witryna taka musi jednak posiadać drzwi, aby merchandiser mógł dokonywać zmian ekspozycji. Projekt ekspozycji powinien uwzględniać fakt, że jest ona widoczna tylko od jednej strony, od frontu. Brak dostępu do elementów wystroju witryny zamkniętej może być zaletą, która daje nowe możliwości wystawiennicze. W takiej witrynie można wystawić cenniejsze produkty i bardziej złożoną ekspozycję, bo mamy pewność, że nie będzie tutaj żadnej ingerencji klientów.
Witryna otwarta
Jak sama nazwa wskazuje, witryna otwarta nie ma tylnej ściany. Rozwiązanie takie ma wielu zwolenników, gdyż dzięki tej witrynie widać również wnętrze sklepu, co może być dodatkowym atutem w walce o klienta. Witryna otwarta wymusza zaplanowanie ekspozycji obustronnie. Kompozycja musi tutaj uwzględniać oglądanie ekspozycji z dwóch różnych perspektyw. Dodatkowo trzeba mieć świadomość, iż klient ma dostęp do elementów ekspozycji, co wymusza szczególne wymogi bezpieczeństwa oraz częstsze prace porządkowe.
Open-fronted, czyli sklep bez witryny
Szczególnym rozwiązaniem może być sklep typu open-fronted. W tym przypadku nie mamy żadnego ograniczenia w dostępie do wnętrza sklepu. Nie ma drzwi, nie ma ścian i nie ma… witryn. W tym przypadku witryną staje się wnętrze i obszar wejścia, gdzie często są umieszczane drobne elementy dekoracyjne, manekiny lub gabloty. W takim sklepie bez okien akcent jest położony na otwartości przestrzeni sklepowej i ściągnięciu jak największej ilości przechodzących klientów.
Marcin Mazurek, Visual Merchandiser
Więcej informacji dotyczących aranżacji i wyposażenia sklepu znajdziesz na portalu lokalnabiznes.pl
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


