Zostanie w rodzinie

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Do rodziny Mulliez, właścicieli marek sieciowych takich jak Auchan, Leroy Merlin, Obi, Decathlon czy Pimkie, należy aż 600 osób z udziałami spółki, z czego 250 jest bezpośrednio zaangażowanych w działalność biznesową. Na stanowiska w firmach czeka wciąż aż 400 (!) potencjalnych sukcesorów (z szóstego pokolenia) i to oni prawdopodobnie przejmą część biznesów rodziców i wujów. Czy uda im się rozwinąć działalność, jak ich dziadkom i ojcom?

Sukcesja w sieci hoteli Marriott odbyła się z kolei poza rodziną: kiedy J.W. Marriott Jr po 40 latach zarządzania przedsiębiorstwem oddawał zarządzanie w ręce dotychczasowego pracownika, Arne Sorensona, dla siebie zachował stanowisko prezesa zarządu. Żadne z jego dzieci nie zdecydowało się na razie na zarządzanie firmą założoną przez dziadka.

W Polsce 1,5 miliona firm rodzinnych z sektora MSP zatrudnia prawie 1,5 miliona pracowników, wytwarzając ponad 10 proc. PKB. Ponieważ wiele biznesów rodzinnych znad Wisły powstało pod koniec lat 80., ich założyciele znajdują się obecnie w wieku emerytalnym. Z rozmów ze znajomymi właścicielami firm wiem, że osoby te wciąż czują się młodo i ani myślą o przekazaniu firmy w ręce młodszego pokolenia. Ale faktem jest, że w najbliższych latach ponad 340 tys. firm rodzinnych stanie przed problemem sukcesji. Jak pokazują międzynarodowe badania, aż w 70 proc.  przedsiębiorstw ten proces się nie uda.  To oznacza poważne problemy zarządcze w 240 tys. firm rodzinnych w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat, które z kolei wpłynąć mogą na sytuację rynkową partnerów i dostawców.

Wśród takich firm są również franczyzodawcy, którzy szukając partnerów wyznających podobne systemy wartości, udzielają licencji na biznes innym firmom rodzinnym. Dochodzi zatem do sytuacji, gdzie od powodzenia jednej rodziny przedsiębiorców zależeć będzie byt materialny i szczęście drugiej. Dlatego warto wcześnie komunikować tak ważne zmiany w przedsiębiorstwie. Franczyzobiorca musi nie tylko na nowo nauczyć się współpracy z nowym zarządzającym, ale i ma (często słuszne) obawy o przyszłość swojego biznesu. Czy „młody” poradzi sobie z tak dużym biznesem? Czy uda mu się zachować kluczowych dostawców i wynegocjowane zniżki? Doradzając firmom rodzinnym, wielokrotnie słyszałam o takich wątpliwościach. Dobra sukcesja trwa około siedmiu lat – dlatego warto zacząć przygotowania jak najwcześniej! Dobrym pomysłem są spotkania franczyzodawców z franczyzobiorcami, dzielenie się doświadczeniami, obawami, wymiana pomysłów. Tylko wtedy obie strony nie będą zaskoczone nową sytuacją. Trzymam więc kciuki za powodzenie tych procesów!

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €