Ktoś, komu zależy
Model biznesowy czy lokalizacja to elementy, na które franczyzodawca ma największy wpływ. Osoba franczyzobiorcy to w pewnym sensie zagadka.
Mówi się, że wyznaczniki sukcesu we franczyzie to model biznesowy, lokalizacja oraz właściwie dobrany franczyzobiorca. Na pierwszy z tych elementów my, franczyzodawcy, mamy największy wpływ. To, jak skonstruujemy biznes, zależy wyłącznie od nas. Lokalizacja to kwestia przyjętej strategii firmy – czy chce pozyskiwać lokale i nimi zarządzać, czy też wybór pozostawia franczyzobiorcy. Największą niewiadomą pozostaje sam franczyzobiorca. Trudno bowiem na pierwszym czy drugim spotkaniu jednoznacznie ocenić, z kim mamy do czynienia i czy kandydat sprawdzi się w tym biznesie. Właśnie dlatego mamy dwa modele franczyzy – z bezpośrednim zaangażowaniem się franczyzobiorcy oraz model kapitałowy, bez angażowania się. Niewątpliwie na początku współpracy obie strony udzielają sobie nawzajem sporego kredytu zaufania.
Pozyskując do współpracy franczyzobiorców, organizatorzy sieci przygotowują profil idealnego kandydata. Dla nas idealny franczyzobiorca to człowiek, który nie pokłada nadziei w samogrających biznesach (bo nie ma takich), ale potrafi nam zaufać, wierzy we własne możliwości i z nimi wiąże ewentualne sukcesy i porażki. Dobrze też, jeśli miał już do czynienia z biznesem, choćby prostą działalnością gospodarczą, w której cokolwiek zależało od niego samego – choć nie jest to konieczne. Z doświadczenia wiemy, że „ludzie z etatu” również sprawdzają się w biznesie. Muszą go tylko poczuć i przekonać się, że tu nie pracuje się od ósmej do szesnastej, że własny biznes to nie tylko „prezesowanie”, ale niekiedy zwyczajna obsługa klienta. Dla dojrzałego przedsiębiorcy to norma, on się na to nie obrazi. Dojrzały przedsiębiorca wie również, że po kilkunastu miesiącach dobrze rozkręcony i ustawiony biznes przestanie być tak bardzo absorbujący, a on sam będzie mógł pomyśleć o otwarciu kolejnego punktu. Nam również na tym zależy.
Bardzo często franczyzodawcy piszą, że idealny franczyzobiorca powinien być kreatywny. Mogę się z tym zgodzić, ale pod warunkiem że ta kreatywność będzie dotyczyć wyłącznie kompetencji franczyzobiorcy i nie będzie kolidować z zasadami systemu. Szeroko pojęta kreatywność to bowiem domena organizatora systemu. Kreatywność biorcy najbardziej pożądana jest na lokalnym rynku – tutaj rzeczywiście ma ogromne możliwości, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania klientów.
Jako franczyzodawca mam świadomość, jak wiele powierzam swoim franczyzobiorcom. Z chwilą otwarcia sklepu, to od nich zależy, jak zarządzana jest placówka – czy jest w niej czysto, w jaki sposób wyeksponowany jest towar, jak obsługiwani są klienci etc. Owszem, chroni nas umowa, ale najlepszym gwarantem jest właściwa postawa franczyzobiorcy. Chodzi tu przede wszystkim o chęć do nauki i rozwoju.
Gdybym więc miał jednym zdaniem zdefiniować idealnego franczyzobiorcę, powiedziałbym: „to ktoś, komu zależy tak samo jak nam”.
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


