Array ( [article] => Array ( [pid] => 42580 [country] => pl [article_id] => 9141 [article_date] => 2015-03-23 [articletype_id] => 46 [article_title] => Rozwój na wysokich obrotach [article_intro] => Motywacja w biznesie jest jak jazda samochodem. Włączenie silnika nie wystarczy, by ruszyć w drogę. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 0 [img_photo_description] => Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.
Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S’poco Loco [secret] => scrtkf7e64031949587c97904a55264caa76a [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => rozwoj-wysokich-obrotach [article_title_striped] => Rozwój na wysokich obrotach [dir] => my-company [article_text_photo] =>

Stało się: marzenia o własnej firmie właśnie się urzeczywistniły. Wraz z zarejestrowaniem działalności granice możliwości przestały istnieć. Pojawia się gonitwa myśli połączona z euforią. Radość i obawy odczuwane w tym samym czasie, bo przecież zakładając własny biznes, można być swoim szefem w pełnym wymiarze, bez sztywnych harmonogramów, ale i z odpowiedzialnością na wyłączność. I jest jeszcze coś. Głęboka wiara we własne możliwości. Oczywiście, nieograniczone, bo po co ograniczać umysł pełen pomysłów i wielkich wizji. Przecież nawet najbardziej nieprawdopodobne założenia mogą stać się… realne.

Tak wyglądają początki działalności wielu przedsiębiorców. Wskaźnik motywacji do działania jest na najwyższym z możliwych poziomów. Czujemy się gotowi na nowości, silni i odporni na przeciwności losu. Andrew Oswald, profesor ekonomii uniwersytetu w Warwick zbadał czynniki, które motywują ludzi do prowadzenia firmy. Okazuje się, że na szczycie listy przedsiębiorców znajdują się niezależność i bycie własnym szefem oraz elastyczny czas pracy.

W zderzeniu z rzeczywistością

Jednak z biegiem czasu mocne postanowienia ustępują miejsca wątpliwościom, a założenia i plany zderzają się z rzeczywistością. Prędzej czy później okazuje się, że bycie sobie szefem w pełnym wymiarze nie jest wyłącznie przenośnią: o biznesie myśli się 24 godziny na dobę, a bieżąca działalność jest niekończącą się serią wyzwań, którym trzeba stawić czoła, by dalej się rozwijać.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Iwona Wojtas, właścicielka kreatywnych pracowni Formy Kolory, zrezygnowała z obiecującej kariery i wysokiego stanowiska w agencji marketingowej dla swoich dzieci i własnego biznesu.
– Udało mi się stworzyć coś unikalnego, co podoba się również innym, a jednocześnie nie przynosi strat finansowych i emocjonalnych – twierdzi. – Uruchomiliśmy drugą pracownię, w planach jest już trzecia. To duże ryzyko, ciężka praca, ale przynosi mnóstwo satysfakcji.

Przedsiębiorczyni – choć odnosi sukcesy – przyznaje, że przez niespełna półtora roku działalności wielokrotnie traciła motywację do pracy na swoim.
– Zniechęcał mnie ogrom biurokracji, z jaką mają do czynienia przedsiębiorcy – mówi Iwona Wojtas. – Prowadzenie firmy to w rzeczywistości ciągła walka z urzędnikami albo wynajmującymi lokale. W podbramkowych sytuacjach czułam się bezradna i poważnie zastanawiałam się nad sensem działania. Próbowałam w obiektywny sposób ocenić, czy mój biznes wart jest takich poświęceń.

W podniesieniu poziomu motywacji pomogli najbliżsi: rodzina, znajomi i pracownicy. – Każda forma wsparcia ma swoją unikalną wartość – mówi Iwona Wojtas. – Słowa otuchy ze strony zespołu, który traktuje ten biznes jak swój własny, cenne rady mojego męża czy burza mózgów z udziałem przyjaciół pomagają mi złapać drugi oddech oraz wzmocnić wiarę w siebie i w to, co robię. 

Innym demotywatorem dla właścicielki Form Kolorów był spadek klientów podczas wakacji. – W słabszych okresach zawsze pojawia się obawa, czy w kolejnych miesiącach uda się powrócić do zadowalającego poziomu. Na szczęście liczba zapytań, np. o rezerwacje miejsc na powakacyjne warsztaty, szybko rozwiewa wątpliwości – mówi Iwona Wojtas. – To codzienność, szara rzeczywistość przedsiębiorcy, w której trzeba nauczyć się poruszać.

Kierunek: zmiany

Spadek sprzedaży, niekorzystna sytuacja na rynku czy inne zewnętrzne bariery, z jakimi mamy do czynienia w bieżącej działalności, to główne, ale nie jedyne przyczyny spadku motywacji przedsiębiorców. Duże znaczenie mają również czynniki wewnętrzne, związane z charakterem, doświadczeniem życiowym czy osobowością założyciela firmy. Z tego typu demotywatorem walczy Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S'poco Loco.
– Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania – mówi Tomasz Jakubiak. – Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.

Jednym z największych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest zajmowanie się czymś, co nie sprawia im satysfakcji lub skupienie się wyłącznie na zarabianiu. Według ekspertów, entuzjazm oparty wyłącznie na perspektywie zysku znika w tym samym momencie, gdy pojawiają się pierwsze problemy.
– Wielu osobom biznes kojarzy się z szybkim zarabianiem, a nie z ponoszeniem kosztów. Odwrócenie sposobu myślenia wymaga pracy nad samym sobą – mówi Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Zdaniem psychologa, przedsiębiorcy, którzy chcą odnosić sukcesy, powinni pracować nad elastycznym nastawieniem do okoliczności.
– Wszyscy mamy wmontowane schematy kulturowe, etniczne, rodzinne, które wpływają na nasze postawy – szczególnie w trudnych sytuacjach, a rozpoczynanie i prowadzenie biznesu do takich należy. Dlatego myśląc schematycznie, uważamy, że po kilku tygodniach powinno być łatwiej albo nie chcemy przyznać się do własnych błędów – nawet przed sobą. Wszystkie schematy usztywniają nas. Z drugiej strony mamy bardzo mało sposobów reagowania, np. elastyczność jest bardzo silnie związana z tolerancją i umiejętnością podziwiania innych, nie tylko siebie – wyjaśnia Leszek Mellibruda. – W końcu, elastyczność polega na zerwaniu ze schematem – niesłychanie silnym w naszym społeczeństwie – myślenia w kategoriach czarno-białych. „Albo wyjdzie, albo nie wyjdzie”. Elastyczny styl myślenia polega m.in. na – zbyt abstrakcyjnej dla większości ludzi – umiejętności łączenia przeciwieństw. W biznesie coś może być „i czarne, i białe”.

Ważne jest też, by w trudnych chwilach zachować zdrowy rozsądek.  Zazwyczaj to my sami pakujemy emocjonalne walizki nierealnymi oczekiwaniami wobec siebie, swojej skuteczności albo osiąganych wyników. Na każdym etapie rozwoju firmy warto więc pokusić się o autorefleksję i dystans wobec samego siebie. W myśl zasady, której hołdują specjaliści od rozwoju osobistego: to, kim jesteś i jaki jesteś, determinuje twoje życie i efekty, jakie generujesz.

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 164 [author_pid] => 971 [author_name] => Aneta Wieczorek-Hodyra [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => [author_profile] =>

Aneta Wieczorek jest związana z PROFIT system od 2006 roku. Dziennikarka miesięcznika Własny Biznes FRANCHISING oraz portalu Franchising.pl.

Jest absolwentką socjologii na wydziale ekonomiczno-socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego i stypendystką wydziału nauk społecznych i ekonomicznych University of Macedonia. Ukończyła również studium dziennikarskie i podyplomowe studium PR Uniwersytetu Warszawskiego i Polskiej Akademii Nauk.

Zaczynała jako reporter radia Eska i współpracownik Gazety Wyborczej, następnie pracowała jako dziennikarz Dziennika Łódzkiego w wydawnictwie Polskapresse, gdzie specjalizowała się w przygotowaniu artykułów informacyjnych i publicystyce. Współpracowała również z wydawnictwami branżowymi.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => [linkedin_link] => [author_photo] => Array ( [pid] => 81987 [itemserver_id] => 29482 [img_width] => 100 [img_height] => 133 [path] => 501/8ec/aneta_wieczorekhodyra.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => Aneta Wieczorek, dziennikarz ) [author_name_url] => aneta-wieczorek-hodyra ) ) [link] => /moja-firma/9141/rozwoj-wysokich-obrotach/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => styl [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 13 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => styl ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 80218 [country_item] => pl [description] => [path] => 54f/47f/dolary_kasa_pieniadze.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 29598 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 77626 [country_item] => pl [description] => Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.
Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S’poco Loco [path] => 44c/6f8/tomasz_jakubiak_spoco_loco1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 376 [itemserver_id] => 27049 ) ) ) [og_image] => 44c/6f8/tomasz_jakubiak_spoco_loco1.jpg [article_date_formated] => 23.03.2015 [article_day] => Poniedziałek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 77626 [country_item] => pl [description] => Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.
Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S’poco Loco [path] => 44c/6f8/tomasz_jakubiak_spoco_loco1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 376 [itemserver_id] => 27049 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 77626 [country_item] => pl [description] => Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.
Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S’poco Loco [path] => 44c/6f8/tomasz_jakubiak_spoco_loco1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 376 [itemserver_id] => 27049 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )

Rozwój na wysokich obrotach

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Stało się: marzenia o własnej firmie właśnie się urzeczywistniły. Wraz z zarejestrowaniem działalności granice możliwości przestały istnieć. Pojawia się gonitwa myśli połączona z euforią. Radość i obawy odczuwane w tym samym czasie, bo przecież zakładając własny biznes, można być swoim szefem w pełnym wymiarze, bez sztywnych harmonogramów, ale i z odpowiedzialnością na wyłączność. I jest jeszcze coś. Głęboka wiara we własne możliwości. Oczywiście, nieograniczone, bo po co ograniczać umysł pełen pomysłów i wielkich wizji. Przecież nawet najbardziej nieprawdopodobne założenia mogą stać się… realne.

Tak wyglądają początki działalności wielu przedsiębiorców. Wskaźnik motywacji do działania jest na najwyższym z możliwych poziomów. Czujemy się gotowi na nowości, silni i odporni na przeciwności losu. Andrew Oswald, profesor ekonomii uniwersytetu w Warwick zbadał czynniki, które motywują ludzi do prowadzenia firmy. Okazuje się, że na szczycie listy przedsiębiorców znajdują się niezależność i bycie własnym szefem oraz elastyczny czas pracy.

W zderzeniu z rzeczywistością

Jednak z biegiem czasu mocne postanowienia ustępują miejsca wątpliwościom, a założenia i plany zderzają się z rzeczywistością. Prędzej czy później okazuje się, że bycie sobie szefem w pełnym wymiarze nie jest wyłącznie przenośnią: o biznesie myśli się 24 godziny na dobę, a bieżąca działalność jest niekończącą się serią wyzwań, którym trzeba stawić czoła, by dalej się rozwijać.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Iwona Wojtas, właścicielka kreatywnych pracowni Formy Kolory, zrezygnowała z obiecującej kariery i wysokiego stanowiska w agencji marketingowej dla swoich dzieci i własnego biznesu.
– Udało mi się stworzyć coś unikalnego, co podoba się również innym, a jednocześnie nie przynosi strat finansowych i emocjonalnych – twierdzi. – Uruchomiliśmy drugą pracownię, w planach jest już trzecia. To duże ryzyko, ciężka praca, ale przynosi mnóstwo satysfakcji.

Przedsiębiorczyni – choć odnosi sukcesy – przyznaje, że przez niespełna półtora roku działalności wielokrotnie traciła motywację do pracy na swoim.
– Zniechęcał mnie ogrom biurokracji, z jaką mają do czynienia przedsiębiorcy – mówi Iwona Wojtas. – Prowadzenie firmy to w rzeczywistości ciągła walka z urzędnikami albo wynajmującymi lokale. W podbramkowych sytuacjach czułam się bezradna i poważnie zastanawiałam się nad sensem działania. Próbowałam w obiektywny sposób ocenić, czy mój biznes wart jest takich poświęceń.

W podniesieniu poziomu motywacji pomogli najbliżsi: rodzina, znajomi i pracownicy. – Każda forma wsparcia ma swoją unikalną wartość – mówi Iwona Wojtas. – Słowa otuchy ze strony zespołu, który traktuje ten biznes jak swój własny, cenne rady mojego męża czy burza mózgów z udziałem przyjaciół pomagają mi złapać drugi oddech oraz wzmocnić wiarę w siebie i w to, co robię. 

Innym demotywatorem dla właścicielki Form Kolorów był spadek klientów podczas wakacji. – W słabszych okresach zawsze pojawia się obawa, czy w kolejnych miesiącach uda się powrócić do zadowalającego poziomu. Na szczęście liczba zapytań, np. o rezerwacje miejsc na powakacyjne warsztaty, szybko rozwiewa wątpliwości – mówi Iwona Wojtas. – To codzienność, szara rzeczywistość przedsiębiorcy, w której trzeba nauczyć się poruszać.

Kierunek: zmiany

Spadek sprzedaży, niekorzystna sytuacja na rynku czy inne zewnętrzne bariery, z jakimi mamy do czynienia w bieżącej działalności, to główne, ale nie jedyne przyczyny spadku motywacji przedsiębiorców. Duże znaczenie mają również czynniki wewnętrzne, związane z charakterem, doświadczeniem życiowym czy osobowością założyciela firmy. Z tego typu demotywatorem walczy Tomasz Jakubiak, kucharz, gospodarz telewizyjnych programów kulinarnych i współwłaściciel sieci barów meksykańskich S'poco Loco.
– Każda nowa inicjatywa po mniej więcej roku zaczyna mnie nudzić. Wyjątkiem jest pasja do gotowania – mówi Tomasz Jakubiak. – Dlatego wciąż szukam nowych możliwości rozwoju właśnie w tym zakresie, a portfolio moich biznesów cały czas rośnie. Jedyne, czego mi obecnie brakuje, to czas.

Jednym z największych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest zajmowanie się czymś, co nie sprawia im satysfakcji lub skupienie się wyłącznie na zarabianiu. Według ekspertów, entuzjazm oparty wyłącznie na perspektywie zysku znika w tym samym momencie, gdy pojawiają się pierwsze problemy.
– Wielu osobom biznes kojarzy się z szybkim zarabianiem, a nie z ponoszeniem kosztów. Odwrócenie sposobu myślenia wymaga pracy nad samym sobą – mówi Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Zdaniem psychologa, przedsiębiorcy, którzy chcą odnosić sukcesy, powinni pracować nad elastycznym nastawieniem do okoliczności.
– Wszyscy mamy wmontowane schematy kulturowe, etniczne, rodzinne, które wpływają na nasze postawy – szczególnie w trudnych sytuacjach, a rozpoczynanie i prowadzenie biznesu do takich należy. Dlatego myśląc schematycznie, uważamy, że po kilku tygodniach powinno być łatwiej albo nie chcemy przyznać się do własnych błędów – nawet przed sobą. Wszystkie schematy usztywniają nas. Z drugiej strony mamy bardzo mało sposobów reagowania, np. elastyczność jest bardzo silnie związana z tolerancją i umiejętnością podziwiania innych, nie tylko siebie – wyjaśnia Leszek Mellibruda. – W końcu, elastyczność polega na zerwaniu ze schematem – niesłychanie silnym w naszym społeczeństwie – myślenia w kategoriach czarno-białych. „Albo wyjdzie, albo nie wyjdzie”. Elastyczny styl myślenia polega m.in. na – zbyt abstrakcyjnej dla większości ludzi – umiejętności łączenia przeciwieństw. W biznesie coś może być „i czarne, i białe”.

Ważne jest też, by w trudnych chwilach zachować zdrowy rozsądek.  Zazwyczaj to my sami pakujemy emocjonalne walizki nierealnymi oczekiwaniami wobec siebie, swojej skuteczności albo osiąganych wyników. Na każdym etapie rozwoju firmy warto więc pokusić się o autorefleksję i dystans wobec samego siebie. W myśl zasady, której hołdują specjaliści od rozwoju osobistego: to, kim jesteś i jaki jesteś, determinuje twoje życie i efekty, jakie generujesz.

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €