Zamożny jak Polak?
Przybywa bogatych Polaków. Za dwa lata będzie ich już w naszym kraju ponad milion.
Z raportu firmy KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że polskie społeczeństwo z każdym rokiem wzbogaca się. Pod koniec ubiegłego roku liczba zamożnych i bogatych Polaków, za których uważa się osoby z miesięcznym dochodem powyżej 7,1 tys. zł brutto, sięgnęła 878 tys., a ich łączne dochody wyniosły 141 mld zł. To wzrost o 6 proc. w porównaniu do 2013 roku. Eksperci z KPMG szacują, że w 2016 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków po raz pierwszy przekroczy milion, rok później sięgnie 1,1 mln, a ich łączny dochód wzrośnie do ok. 200 mld zł. Z każdym rokiem rośnie też liczba najbogatszych Polaków. Uznaje się za nie osoby, które posiadają aktywa płynne o wartości co najmniej miliona dolarów. W 2014 roku w Polsce mieszkało 47 tys. takich osób, rok wcześniej – 45 tys.
Profil bogacza
Bogaty Polak ma od 40 do 59 lat. Zamieszkuje duże miasto, liczące około 250 tys. mieszkańców. Najczęściej to prywatny przedsiębiorca, choć może być również przedstawicielem kadry kierowniczej, pełniąc funkcję prezesa, członka zarządu lub dyrektora. Pieniądze zdobywa dzięki dobrej pracy, a majątek powiększa poprzez inwestowanie, najczęściej w nieruchomości, akcje, firmy i start-upy. Zgromadzone fundusze wydaje na usługi luksusowe. Badanie KPMG potwierdza, że wraz ze wzrostem poziomu dochodów, rośnie także odsetek osób korzystających z określonych usług luksusowych. Duża część osób o ponadprzeciętnych dochodach deklaruje, że odwiedza ekskluzywne restauracje. Najczęściej regularnie odwiedzają je osoby bogate. Podobnie wygląda korzystanie z usług prywatnego trenera (regularnie korzysta z nich 14 proc. zamożnych i 27 proc. bogatych) czy gospodyni domowej (regularnie korzysta z tej usługi 21 proc. zamożnych i 53 proc. bogatych).
Daleko za Europą
Mimo wzrostu liczby zamożnych Polaków, wciąż pozostajemy daleko w tyle za średnią europejską. Jak pokazuje raport KPMG, na tle krajów zachodnioeuropejskich majątek Polaków w dalszym ciągu należy uznać za niewielki. W 2014 roku średnia wartość majątku na osobę w Polsce wyniosła jedynie 22,2 tys. USD, podczas gdy w Unii Europejskiej było to już 153,6 tys. USD, czyli prawie siedmiokrotnie więcej. Najbardziej majętni mieszkańcy Europy, czyli Norwegowie (268 tys. USD majątku per capita), posiadają średnio aż 12 razy większy majątek niż przeciętni Polacy.
Pod względem wartości majątku w tyle za Polską pozostają jedynie mieszkańcy części postkomunistycznych gospodarek (Chorwaci, Litwini, Łotysze, Bułgarzy, Rosjanie, Rumuni, Ukraińcy i Białorusini). KPMG policzyło, że gdyby tempo wzrostu majątku przeciętnego Polaka utrzymało się na poziomie z lat 2008-2014, potrzebne byłyby aż 43 lata, aby dogonić obecną wartość majątku przeciętnego mieszkańca UE.
– Chociaż zamożność Polaków rośnie w relatywnie szybkim tempie, bo o 4,6 proc. rocznie w latach 2008-2014, to dorównanie najbogatszym europejskim gospodarkom będzie długotrwałym procesem. Gdyby takie tempo wzrostu majątku przeciętnego Polaka się utrzymało, potrzebne byłyby aż 43 lata, aby doścignąć obecną wartość majątku przeciętnego mieszkańca Unii Europejskiej – komentował raport Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

