Dotacja vs biurokracja

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Nadchodzące lata będą okresem szans dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Właśnie ten sektor został szczególnie hojnie potraktowany przez planujących budżet Unii Europejskiej. W tym okresie polskie firmy mogą otrzymać z Brukseli nawet 30 mld euro w formie dotacji. Na razie jednak pozyskiwanie funduszy ze Wspólnoty idzie im jak po grudzie. Jak to często bywa w biznesie, na drodze staje im upiór biurokracji.

Nie ma zbyt wielu międzynarodowych rankingów, w których nasze przedsiębiorstwa biłyby konkurentów na głowę. A jak już się taki zdarzy, to niestety, ale dotyczy statystyk niechlubnych. Tak właśnie wygląda obecnie sytuacja w zakresie pozyskiwania dotacji. W rankingu nieskuteczności w zdobywaniu unijnych pieniędzy jesteśmy na pierwszym miejscu. Tak wynika z opublikowanych do tej pory list firm, którym udało się pozyskać finansowania w ramach „Instrumentu dla MSP”. W pierwszej fazie konkursu złożonych zostało 4,6 tys. wniosków. Wśród nich było 260 pochodzących z Polski, ale tylko jeden otrzymał kapitał. Druga faza nie zapowiada się lepiej. Na 72 zgłoszone wnioski znad Wisły szanse na sukces mają dwa.

To przykra statystyka. Dotkliwa szczególnie, bo gdy spojrzymy na listę liderów w pozyskiwaniu funduszy unijnych, to okaże się, że pierwsze miejsca należą do krajów o największej liczbie ludności, takich jak Wielka Brytania, Francja czy Hiszpania. Blisko 40-milionowa Polska ciągnie się w ogonie, sąsiadując w rankingu z Luksemburgiem, Słowenią i Belgią. Skąd taki stan rzeczy? Okazuje się, że wiele firm przecenia swoje możliwości, zakładając, że wypełnienie wniosków to nic trudnego. Tymczasem dokumenty, które trzeba wypełnić i złożyć, są znacznie bardziej skomplikowane, niż to się wydaje. Tak rodzi się bariera natury formalnej – czasem nawet atrakcyjny pomysł może zostać odrzucony ze względu na zwykłe braki natury techniczno-administracyjnej. A szkoda.

Braki formalne to częsty, ale nie jedyny powód odrzucenia wniosków o finansowanie. Wiele firm odchodzi z kwitkiem ze względu na fakt, że nie potrafią pokazać innowacyjności swoich koncepcji, które chcą rozwinąć dzięki unijnym funduszom. Bywa zresztą, że polskim przedsiębiorcom tylko wydaje się, że coś jest nowatorskie, bo nie ma tego w Polsce. Tymczasem może się okazać, że w Europie takie rozwiązanie funkcjonuje już od dawna. Abstrahując od odpowiedniego zbadania rynku, swój pomysł trzeba umieć „sprzedać”. Najlepiej to zrobić, opisując go w każdym szczególe. Oceniający wniosek muszą zobaczyć, dlaczego wierzymy w zyskowność projektu. Tylko w ten sposób zyskamy szansę na pozytywną opinię. Warto próbować.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €