Miodowy tydzień e-commerce
Oto siedem dni w roku, na które z utęsknieniem czekają wszyscy internetowi sprzedawcy.
Promocje, okazje, wydarzenia, czy czas wyprzedaży to dla e-handlu prawdziwe święta zysków. Oto lista najlepszych sprzedażowych dni w e-commerce. Kilkanaście razy w roku handel liczy zyski niewspółmiernie wyższe niż zazwyczaj. Agencja marketingowa Sociomantic Labs przeanalizowała i wybrała 7 kluczowych dni w e-commerce, w których sprzedaż jest najwyższa. E-sprzedawcy wzmacniają w tym czasie swoje działania reklamowe, chcąc przyciągnąć klientów do siebie. Kiedy i gdzie konsumenci wydają najwięcej pieniędzy?
1. Wakacyjne przeceny i początek szkoły
Wakacyjne wyprzedaże to czyszczenie magazynów przed nadejściem jesieni. Warto jednak zwrócić uwagę na rosnące znaczenia okazji zwanej w polskich realiach „Witaj Szkoło”. Według ostatniego sondażu CBOS, polscy rodzice wydali średnio (w przeliczeniu na jedno dziecko) 828 zł na szkolne wydatki, z czego 46 proc. stanowił zakup podręczników szkolnych. Za oceanem już 36 proc. wydatków przed rozpoczęciem roku szkolnego dokonywanych jest za pośrednictwem internetu. W samym USA w 2014 roku w tym czasie wydano 57,17 mln dolarów, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci kupują głównie ubrania (75 proc.), szkolne przybory (72 proc.), książki (44 proc.) i elektronikę (41 proc.).
2. Wielkie święto wirtualnych zakupów Google
W 2012 roku Google stworzył „święto” Wielkich Wirtualnych Zakupów (GOSF) w Indiach. Dwa lata później już 8 milionów konsumentów w ciagu trzech dni wzięło udział w zakupowym wydarzeniu. W tym czasie indyjski rynek e-commerce odnotował 3-5 razy większą liczbę zamówień. Niemal 40 proc. klientów odwiedziło strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zadowolony z efektów Google postanowił w 2015 roku zorganizować GOSF w Singapurze.
3. Listopadowa magia e-commerce - Święto Dziękczynienia i Czarny Piątek
Koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów dla branży e-commerce w ciągu roku, szczególnie w USA. W 2014 roku sprzedaż z okazji Święta Dziękczynienia i Czarnego Piątku znacząco wzrosła dzięki urządzeniom mobilnym. Mobilne zakupy stanowiły w tym czasie blisko 28 proc. wydatków dotyczących sprzedaży. Od niedawna listopadowe szaleństwo zakupowe zaczyna być dostępne także Polsce, głównie za sprawą międzynarodowych sklepów internetowych, oferujących swoje produkty także polskim użytkownikom. Ich śladem idą rodzimi prekursorzy, którzy chcą rozpromować zachodnie trendy na polskim rynku e-commerce.
4. Gwiazdka i Chiński Nowy Rok, czyli moc zakupów
Okres Świąt Bożego Narodzenia to najbardziej pracowity czas w roku dla sprzedawców z całego świata. Przez te kilka tygodni sklepy internetowe wypracowują – według szacunków – aż 20 proc. całego obrotu wygenerowanego w 2014 roku przez europejski e-handel. Według badania przeprowadzanego przez Deloitte, Polacy deklarowali, że na podarunki i zakupy spożywcze wydadzą ok. 1,1 tys. zł. Konsumenci szukają internetowych okazji nawet w Wigilię – w 2014 roku 114 milionów Amerykanów odwiedziło sklepy internetowe 25 grudnia, zaś 90 milionów w Sylwestra. Na szczycie listy międzynarodowych świąt e-commerce znajduje się również Chiński Nowy Rok. Konsumenci z Państwa Środka wydają w tym czasie przeszło 100 bilionów dolarów na zakupy internetowe. Tradycją jest założenie nowych ubrań pierwszego dnia świętowania Chińskiego Nowego Roku, wszyscy wymieniają się czerwonymi paczkami z pieniędzmi zwanymi „hongbao”, jak również koszykami z prezentami symbolizującymi błogosławieństwo i najlepsze życzenia. W 2015 roku wartość samych wymienianych wirtualnie hongbao wyniosła 140 mln EUR.
5. Zimowe promocje
Marketerzy z Europy i USA zacierają ręce już pod koniec roku, gdy startują zimowe wyprzedaże. W trakcie trwających promocji, klienci mogą uzyskać nawet 80 proc. rabatu na wybrane produkty. W Polsce trzech na cztrech konsumentów korzysta z zimowych wyprzedaży. Wietrzenie magazynów to kluczowy czas dla sprzedawców we Francji, którzy oczekują że w tym okresie wynegerują nawet do 14 proc. rocznego przychodu.
6. Walentynki kontra Chiński Dzień Singla
Jaka jest cena miłości? Wnioskując na podstawie wydatków na dzień przed Walentynkami, odpowiedź brzmi: 19,9 biliona dolarów. Tyle wynoszą wydatki zakochanych na świecie na kwiaty, słodycze i inne walentynkowe prezenty. 25 proc. tej kwoty zostaje wydanej w internecie. Sprzedaż startuje dwa tygodnie przed walentynkami. Zdaniem ekspertów z Sociomantic Labs kluczowe dni dla e-commerce to 5 i 6 lutego. 41 proc. Polaków obdarowuje prezentami swoich bliskich, z czego 22 proc. przeznacza na tę okazję kwoty rzędu 100-149 zł. Z kolei za oceanem mężczyźni wydają na walentynkowe zakupy prawie dwa razy więcej niż kobiety – średnio 190 dolarów, podczas gdy panie wydają około 98 dolarów. Tymczasem w kontaście do święta zakochanych, wirtualna platforma zakupowa Alibaba zapoczątkowała w 2009 roku Chiński Dzień Singla. Wydarzenie błyskawicznie stało się jednym z największych wydarzeń zakupowych na świecie. W 2014 roku Alibaba wygenerował w tym czasie 9,3 biliona dolarów zysku za pośrednictwem sprzedaży online. E-konsumenci wydali niemal dwa razy tyle ile w zakupowy Czarny Piątek oraz Wirtualny Poniedziałek łącznie.
7. Świąteczna wiosna
Około świąt wielkanocnych wiele sklepów stacjonarnych jest zamkniętych, co sprzyja rynkowi e-commerce. Sami Amerykanie w tym okresie wydają 15,9 biliona dolarów na świąteczne dekoracje, ubrania i inne. Co prawda sprzedaż odbywa się jednak głównie kanałem tradycyjnym, ale dla e-sprzedawców godny odnotowania jest fakt, że średni koszyk zakupowy e-konsumenta wynosi średnio 225 dolarów, czyli o 64 proc. więcej niż koszyk klienta dokonującego zakupów w tradycyjnych sklepach. Także w Polsce obserwuje się w tym okresie wzrost sprzedaży w branży spożywczej w sklepach online. W zależności od e-sklepu wynosi on od kilkunastu do nawet 50 proc. wzrost sprzedaży.
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

