Kłody pod nogi biznesmena
Co najbardziej przeszkadza polskim przedsiębiorcom? Nieczytelne przepisy i skomplikowany system podatkowy.
Mały i średni biznes to koło zamachowe polskiej gospodarki. Według raportu GUS mikro (do 9 zatrudnionych), małe (od 10 do 49 pracowników) i średnie (od 50 do 249 pracowników) firmy stanowiły 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Odpowiadają one za stworzenie aż 70 proc. miejsc pracy w naszym kraju, generując jednocześnie 48,5 proc. polskiego PKB. Przedsiębiorcy z tego sektora nie mają jednak łatwo. Zmagają się ze skomplikowanym ustawodawstwem, nadregulacją prawną, niekompetencją i opieszałością urzędników, biurokracją.
Uprościć prawo i podatki
BIG InfoMonitor zlecił badania,w których padło m.in. pytanie o to, jakie działania powinni podjąć ustawodawcy, by prowadzenie działalności gospodarczej było w Polsce łatwiejsze. Oczekiwania ze strony przedsiębiorców są jednoznaczne. Na dwóch pierwszych pozycjach znalazły się: przejrzystość przepisów prawnych (17 proc.) i uproszczenie systemu podatkowego (też 17 proc.). Ankietowani uznali to za ważniejsze nawet od obniżenia podatków, które znalazło się na trzecim miejscu (15 proc.). Dla 14 proc. pożądaną zmianą jest obniżka składek ZUS. Dużo mniejsze znaczenie, zdaniem przedsiębiorców, ma natomiast ograniczenie biurokracji i kontroli, czy równe traktowanie przez prawo.
– Uproszczenie obecnie obowiązujących regulacji, np. podatkowych, administracyjnych, prawnych może mieć znaczący wpływ na na efektywność biznesową tak przedsiębiorstwa, jak i gospodarki w ogóle – uważa Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.
Opinie respondentów badania BIG InfoMonitor pokrywają się z odpowiedziami przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Światowego Forum Gospodarczego (WEF), publikującego ranking konkurencyjności gospodarek różnych krajów. Ankietowani w tym badaniu przedstawiciele firm jako największy problem dla konkurencyjności polskiej gospodarki wskazali prawo podatkowe oraz bariery stawiane przez prawo pracy.
Niedościgniony Wilczek
Klimat dla przedsiębiorców w Polsce teoretycznie stopniowo się ociepla. Tak wynika przynajmniej z przygotowanego przez Bank Światowy rankingu „Doing Business 2015”. Pozycjonuje on państwa pod kątem najbardziej przyjaznego otoczenia dla przedsiębiorczości. W zeszłym roku w tym zestawieniu Polska przesunęła się w górę o 13 pozycji – na 32 miejsce wśród 189 krajów. Postęp był więc spory. Nie zmienia to jednak faktu, że do ideału nam daleko. Wielu biznesmenów tęskni do dziś za tzw. ustawą Wilczka z 1988 r. Pod koniec epoki PRL liberalizowała ona polskie życie gospodarcze w bezprecedensowy sposób, zezwalając na swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Cała ustawa liczyła 5 stron, 54 artykuły i wymieniała 11 koncesji. Jej sedno zawierało się właściwie w stwierdzeniu, że podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej jest wolne, a to, co nie jest prawnie zabronione – jest dozwolone. Oczywiście, nie był to szczyt doskonałości i zostawiał wiele luk. Ale biorąc pod uwagę fakt, że tylko w 2014 roku do obiegu weszło w Polsce ponad 25 tys. stron aktów prawnych – nie dziwi fakt, że wielu woła „Wilczku, wróć”.
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

