Dlaczego prowadzisz biznes?
Niby proste pytanie, a często nawet właściciele firm i kadra zarządzająca mają problem z odpowiedzią.
Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest branie się do zarządzania strategicznego przy jednoczesnym bagatelizowaniu zdefiniowania misji firmy. I nie chodzi tutaj o formułkę, która będzie ładnie wyglądała na naszej stronie internetowej lub w prospekcie emisyjnym.
Zdefiniowanie misji firmy jest wypadkową odpowiedzi na szereg złożonych pytań dotyczących tożsamości firmy. Dobrze określona misja jest czynnikiem niezbędnym do budowania tożsamości i wiarygodności przedsiębiorstwa. Nie wystarczy powiedzieć, że jesteśmy producentem takiego czy innego produktu lub dostawcą takich a takich usług.
Co więc składa się na całość tej układanki? Po pierwsze, musimy sobie odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących genezy prowadzenia biznesu. Najczęstszym powodem zakładania firmy jest oczywiście chęć zarobienia pieniędzy. Jednak przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę już od kilku lub nawet kilkunastu lat, dostrzegają, jak powody prowadzenia biznesu zmieniają się wraz z wchodzeniem ich firmy w kolejne etapy rozwoju. I wówczas okazuje się, że proste z pozoru pytanie nie jest już takie proste.
Kolejnym obszarem, który należy zbadać, są kwestie dotyczące systemu wartości i zasad, który funkcjonuje w firmie. Ten obszar jest bardzo istotny, gdyż wpływa na ocenę odpowiedzialności i wiarygodności biznesu. A bez tego nie da się przetrwać długo na rynku. Odzwierciedleniem powyższego kręgosłupa moralnego firmy są działające standardy i zachowania. Spisanie tylko procedur i regulaminów funkcjonujących w firmie nie wystarczy. Należy pokazać, jak firma w praktyce przekuwa swój system wartości na działające mechanizmy i zwyczaje. Ostatnim elementem jest określenie domen strategicznych oraz kluczowych kompetencji i przewag konkurencyjnych.
Przejście całego zestawu pytań da nam dopiero materiał do zdefiniowania ostatecznego brzmienia misji firmy, która będzie odzwierciedleniem prawdziwego obrazu, a nie wynikiem pracy marketingowca. Jestem przekonany, że klienci tę prawdę natychmiast dostrzegą. Często okazuje się, że tożsamość firmy uległa zmianie, w wyniku dynamiki rynku i otoczenia. Może temu również towarzyszyć zmiana po stronie samego modelu biznesowego firmy. Brak cyklicznego przeglądu tożsamości biznesu może doprowadzić to sytuacji, w której zaczniemy tracić rynek i przegramy nierówną walkę z konkurencją, która ma oczy z każdej strony.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


