Nie bój się – czyli skuteczne negocjacje

Negocjacje to filar biznesu. Nie ma w nich miejsca na emocje czy uśmiech losu. Do pertraktacji trzeba się dobrze przygotować.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Na negocjacjach opierają się relacje z kontrahentami, dostawcami, partnerami biznesowymi, akcjonariuszami i związkami zawodowymi. Od udanych pertraktacji zależy cena surowców, wartość produktu lub usługi oferowanej danemu klientowi, a także procentowy udział w projekcie, który może rzutować na pozycję firmy. Sukces negocjacji zależy od pozycji rynkowej i społecznej, doświadczenia, nastawienia i wcześniejszego przygotowania.
– Podstawą sukcesu w rozmowach biznesowych jest odpowiednie przygotowanie. Przekonanie o własnej nieomylności, bez uprzedniego rozeznania się w sytuacji nie pomoże w dyskusji, która toczy się o wysoką stawkę – ostrzega Alain Kaj, dyrektor generalny Inventage Polska. – Dlatego przed rozpoczęciem negocjacji należy gruntownie zbadać sytuację rynkową danej branży oraz zdobyć wiedzę o osobach, z którymi będziemy negocjować.
Brak takiego rozeznania może przesądzić o wyniku pertraktacji. Warto także zawczasu upewnić się, czy osoby, z którymi rozmawiamy, są osobami decyzyjnymi. Dzięki temu unikniemy sytuacji, gdy do podpisania warunków umowy potrzebny będzie podpis kogoś, kto nie jest obecny na spotkaniu.
Dobra strategia
Podstawowa zasada każdych negocjacji brzmi: pierwsza oferta jest najważniejsza. Stanowi ona bazę do dalszych pertraktacji, dlatego warto mierzyć wysoko: w twardych negocjacjach nigdy nie dostanie się czegoś, jeśli się o to nie zawalczy. Jeśli zaoferowany produkt lub usługa jest warta swojej ceny, należy jak najdłużej podtrzymywać wysoką stawkę. Warto jednak mieć w zanadrzu inny, zmodyfikowany model swojej oferty, który będzie odpowiednio dopasowany do potrzeb klienta. Przykładowo, dla jednego klienta najważniejszy będzie czas wykonania zadania, bez względu na cenę, natomiast dla innego kluczowym determinantem okaże się właśnie cena. Dlatego należy być elastycznym i dopasowywać na bieżąco swoją ofertę do oczekiwań odbiorcy.
– Agresywna obrona swoich racji, ceny, czy procentowego udziału nie powinna być głównym celem negocjacyjnym. Oczywiście kluczowe jest zdobycie przewagi konkurencyjnej po jak najlepszej cenie, warto jednak przyjrzeć się położeniu drugiej strony i niekoniecznie upierać się przy warunkach, które są dla niej zupełnie niekorzystne – radzi Alain Kaj. – W negocjacjach ceniony jest profesjonalizm, a ten polega także na efektywnej współpracy już po zakończeniu pertraktacji. Bardzo ważne jest to, aby obydwie strony miały poczucie, że coś wygrały.
Nie warto także poddawać się presji czasu. Cierpliwość przy negocjacjach to cnota nie do przecenienia.
Niezależnie od wyniku negocjacji zawsze należy zadbać o dopełnienie wszelkich formalności związanych ze spisaniem umowy biznesowej. Trzeba pamiętać, iż zgodnie z Kodeksem Cywilnym niektóre umowy można zawrzeć tylko na piśmie, inaczej są one nieważne.
Cechy dobrego negocjatora
Nie każdy rodzi się dobrym negocjatorem, ale wielu rzeczy można się nauczyć.
– Po pierwsze trzeba mieć odwagę, by zawalczyć o większą stawkę niż pierwotnie zakładana – mówi Alain Kaj. – Negocjator nie powinien bać się ośmieszenia czy osądzenia przez drugą stronę. Musi mieć odwagę oczekiwać ceny znacznie przewyższającej wartość początkową i zadawać pytania, które inni boją się postawić. W biznesie nie trzeba być lubianym, trzeba być skutecznym. Negocjator nie może przejmować się postawą czy komentarzami drugiej strony.
Negocjator powinien też lubić rywalizację i dążyć do zwycięstwa. Ważna jest umiejętność przekonywania, logicznego argumentowania i dostosowywania tych argumentów do aktualnej sytuacji przy stole negocjacyjnym. Jednocześnie trzeba także umieć słuchać, aby odkryć potrzeby i obawy drugiej strony – negocjator musi skoncentrować się na jej oczekiwaniach i zachowaniu.
– Należy jednak przez cały czas grać fair – podkreśla Alain Kaj. – Pamiętajmy, że od naszej obecnej uczciwości zależy późniejsze zaufanie, które jest kluczowym elementem współpracy.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...