Luksusowe zegarki o polskim rodowodzie

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

24,4 mln USD. Za tyle został sprzedany pod koniec 2014 roku na aukcji Sotheby’s w Szwajcarii zegarek Henry Graves Supercomplication marki Patek Philippe.

Cóż takiego wyjątkowego jest w tym zegarku? Otóż powstawał on w latach 1925-1933 na zamówienie amerykańskiego bankiera i zawiera aż 24 komplikacje (czyli dodatkowe moduły i funkcje). Nigdy wcześniej żaden zegarek nie miał ich tylu. Na pobicie rekord ten czekał aż do 1989 roku, gdy firma Patek Philippe skonstruowała złotego Patek Philippe Calibre 89, zawierającego 33 mechanizmy i posiadającego 1 728 ręcznie wykonanych elementów.

Świat, z arabskimi szejkami na czele, może cieszyć się tymi niezwykle skomplikowanymi i pięknymi czasomierzami dzięki Polakowi. Zanim Antoni Patek herbu Prawdzic założył w 1839 roku wraz z Czechem Franciszkiem Czapkiem manufakturę zegarków Patek, Czapek & Cie zajmował się m.in. zecerstwem, malowaniem obrazów, handlem winem oraz... walką o niepodległość ojczyzny (za udział w powstaniu listopadowym został odznaczony Złotym Krzyżem Virtuti Militari). Na początku Patek kupował gotowe mechanizmy zegarków i własnoręcznie tworzył ozdobne koperty. Firma szybko rosła, więc Patek zaczął zamawiać koperty u najlepszych szwajcarskich jubilerów, grawerów, emalierów i miniaturzystów. W 1844 roku poznał francuskiego zegarmistrza Adriena Philippe’a, który wynalazł mechanizm naciągowy z koronką (i w ten sposób kluczyk do nakręcania stał się niepotrzebny). Polak i Francuz połączyli siły i odnieśli spektakularny sukces na Wystawie Światowej w Londynie w 1851 roku. Ich wyroby zachwyciły brytyjską królową Wiktorię. Zegarek firmy Patek Philippe & Cie zamówiła także królowa duńska Luiza. To wywołało lawinę zamówień ze strony koronowanych głów – do grona klientów firmy dołączyli również papież Pius IX (1867), książę egipski Hussein Kamal (1884) czy król Włoch Wiktor Emanuel III (1897). W XX wieku zegarki Patek Philippe nosili m.in. Albert Einstein, Walt Disney, Josip Broz Tito, Józef Stalin.

Od lat 30. XX wieku firma należy do rodu Sternów. Nie tylko utrzymali oni jej status, ale i z powodzeniem rozwinęli biznes. Obecnie Patek Philippe to nie tylko zegarki (produkowanych jest maksymalnie 53 000 sztuk rocznie), ale także spinki do mankietów, pierścionki i kolczyki – wykonywane ręcznie ze wszystkich rodzajów złota.

Wyprodukowanie najbardziej skomplikowanych i najdroższych egzemplarzy zegarków Patek Philippe może trwać nawet 8 lat. Firma wciąż przykłada wielkie znaczenie do wzornictwa. Nigdy nie weszła w segment zegarków elektronicznych. – Nie chcemy, by zegarki po prostu pokazywały czas. Chcemy, by były dziełami sztuki. W dzisiejszym świecie elektroniki jest coraz więcej, ale my uważamy, że tam nie ma prawdziwej wartości. Dlatego chcemy, by Patek był takim nośnikiem wartości. Chcemy, by nasze zegarki były kupowane przez ludzi, którzy doceniają piękne mechanizmy. Przez tych samych, którzy na przykład doceniają piękno niektórych aut – powiedział w marcu 2014 roku w wywiadzie dla magazynu „Philadelphia” Thierry Stern, prezes firmy Patek Philippe.

Szwajcarska manufaktura unika podążania za modami, ale nie da się nie zauważyć, że wprowadza do swojej oferty zegarki o nieco odświeżonym wyglądzie. – Przyznaję, że obserwujemy trendy. Jednak przede wszystkim chcemy, by nasze zegarki były ponadczasowe, by były piękne i eleganckie nie tylko dziś, ale i za 20 czy 30 lat. Staramy się więc znaleźć złoty środek, bo nie chcemy ani iść za modami, ani zostać zaszufladkowani jako marka „old-fashioned” – stwierdził Thierry Stern we wspomnianym wywiadzie.

Na tego, kto jest posiadaczem zegarka Patek Philippe, czeka mała niespodzianka. Może bezpłatnie zaprenumerować „Patek Philippe Magazine” ukazujący się w ośmiu językach. Na łamach czasopisma przedstawiane są najnowsze produkty firmy, historie z jej życia, zamieszczane są wywiady ze znanymi postaciami, które posiadają jej zegarki. Magazyn prezentuje również najnowsze trendy modowe z najwyższej półki. Pismo ukazuje się od 1996 roku.

Kto chce lepiej poznać historię marki, może to zrobić w Genewie. Od kilku lat, w kamienicy przy Rue des Vieux-Grenadiers, działa pokaźne muzeum firmowe. Co ciekawe, znajdują się w nim nie tylko zegarki Patek Philippe z różnych okresów działalności przedsiębiorstwa, ale i inne zabytkowe okazy – niektóre skonstruowane w XVI wieku!

By stać się posiadaczem zegarka sygnowanego nazwą i logo tej szwajcarskiej firmy, potrzeba co najmniej kilkunastu tysięcy złotych – za tyle można kupić używane egzemplarze najprostszych modeli w niezbyt dobrym stanie. Cena najdroższych modeli może wywołać zawroty głowy nie tylko u przeciętnego zjadacza chleba, ale i u całkiem nieźle zarabiających biznesmenów. Na jednym z globalnych portali specjalizujących się w pośrednictwie w sprzedaży luksusowych zegarków najdroższy dostępny od ręki model 5002p kosztuje 7,37 mln zł. Drugi na podium jest Grand Complications 6002G-010 Sky Moon Tourbillon Novelty z 2016 roku (7,05 mln zł).

Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €